Dag 129 – 26/01/2014
Vanmorgen uitgecheckt en nog zo’n ontbijtje van gisteren
achter de kiezen gefoefeld. Ondertussen worden we gezelschap gehouden door twee
Australiërs die ons “Jenny’s” als guesthouse aanraden in Bangkok. Tegen de
middag hebben we onze minibus geregeld naar Bangkok en na twee uurtjes komen we
aan. Het is bedrukkend warm in de gigantische stad en we wandelen met onze (nu
loodzware) backpacks naar de regio waar we een slaapplaats kunnen vinden.
Jenny’s vinden we na even zoeken (Jenny is de uitbater, maar de naam verklapt
wel dat het misschien ook wel een uitbaatster zou kunnen zijn, in Thailand weet
men nooit), maar hier is het volzet. Nog even verdergewandeld en we checken in
bij Bangkok Guesthouse. Het is toch maar voor één nacht (denken we).
Onze zakken op de kamer en we nemen de lokale bussen naar het treinstation waar we drie tickets voor morgenavond elf uur bestellen. Fredje komt morgenavond aan tegen acht uur dus dat zou moeten lukken. Het lokaal transport terug naar ons guesthouse, verfrissen ons wat en gaan ’s avonds eten bij Jenny’s. Superlekkere Tom Yum soep en een meedogenloze curry met rijst! Een Franse kerel met z’n laptop zit naast ons en is z’n foto’s aan het bekijken. We vragen of we eens mogen kijken en met trots laat hij z’n (waanzinnig) fotografisch werk zien over de rebellen/rellen in Bangkok en een Jungle waar hij (moeilijk te vinden) stammen heeft gevonden. Dit laatste is in het Noordoosten van Maleisië en komt bijgevolg meteen op onze planning voor volgende maand! We gebruiken nog even de telefoon van Jenny om een belletje te laten aan Jo. Die stelt voor om mee naar het meer te gaan over drie dagen. de planning is dan om donderdagavond (vandaag zondag) af te spreken in de regio daar en samen al iets te eten, check! We wandelen nog wat rond en stranden in een cocktailbar op straat waar we een emmertje whisky-cola bestellen. De dag wordt afgesloten in ons guesthouse waar we nog een babbeltje doen met wat reizigers en duiken dan in ons bedje met pantermotief, Raaawtshj!
Onze zakken op de kamer en we nemen de lokale bussen naar het treinstation waar we drie tickets voor morgenavond elf uur bestellen. Fredje komt morgenavond aan tegen acht uur dus dat zou moeten lukken. Het lokaal transport terug naar ons guesthouse, verfrissen ons wat en gaan ’s avonds eten bij Jenny’s. Superlekkere Tom Yum soep en een meedogenloze curry met rijst! Een Franse kerel met z’n laptop zit naast ons en is z’n foto’s aan het bekijken. We vragen of we eens mogen kijken en met trots laat hij z’n (waanzinnig) fotografisch werk zien over de rebellen/rellen in Bangkok en een Jungle waar hij (moeilijk te vinden) stammen heeft gevonden. Dit laatste is in het Noordoosten van Maleisië en komt bijgevolg meteen op onze planning voor volgende maand! We gebruiken nog even de telefoon van Jenny om een belletje te laten aan Jo. Die stelt voor om mee naar het meer te gaan over drie dagen. de planning is dan om donderdagavond (vandaag zondag) af te spreken in de regio daar en samen al iets te eten, check! We wandelen nog wat rond en stranden in een cocktailbar op straat waar we een emmertje whisky-cola bestellen. De dag wordt afgesloten in ons guesthouse waar we nog een babbeltje doen met wat reizigers en duiken dan in ons bedje met pantermotief, Raaawtshj!
Dag 130 – 27/01/2014
Deze morgen staan we vroeg op want we gaan met lokaal
transport tot aan de Floating Market proberen geraken. Om 6u wandelen we ons
guesthouseke buiten want de drijvende markt sluit rond de middag en het is zo’n
100km Zuidelijker. We nemen de bus naar het bus station, daar de bus naar
Ratchanaburi waar we iets eten. Het is iets na negen wanneer we een jeeptaxi
nemen richting de markt, maar we worden gedropt op een commerciële plaats die
bootjes regelt door de markt tegen schandalige prijzen. We liften uiteindelijk
met een brommertje tot aan het marktje en komen tegen de middag aan. We
wandelen wat rond en nemen wat foto’s van de vrouwtjes in de bootjes die hun
waren hier komen verkopen. We stoppen even bij drie grote pythons waarmee je op
de foto kunt wanneer we een bericht krijgen van Fredje vanuit Abu Dhabi. De
tussenvlucht had vertraging en bijgevolg zal hij een vertraging hebben van
minstens drie uur vanavond. Dikke miserie want we hadden al treintickets
geregeld naar het Zuiden, shit! Na nog even rondwandelen beginnen we aan onze
weg terug. Limmeke neemt het voortouw en regelt in twee liften vervoer naar
Bangkok en op nog geen anderhalf uur staan we terug in de hoofdstad. Onderweg
hebben we het vrouwtje nog wel op een koffie getrakteerd want ze voert ons
zomaar, buiten haar planning, even 100km verder! Tegen twee uur deze namiddag
staan we in de bloedhete en nemen de bus naar het treinstation, minder vlot
vandaag, alles staat hier vast! Waarschijnlijk mede dankzij de verkiezingen die
op 2 februari zullen doorgaan. Uiteindelijk komen we aan het station na een dik
uur en vragen om ons ticket te verlaten naar de volgende morgen acht uur. Nog
maar eens dikke pech want die trein zit volzet. Het zal de trein worden van één
uur morgenmiddag wat met zich meebrengt dat we Thailand onmogelijk buiten
zullen geraken binnen de tijd. Dit wordt dus onherroepelijk een boete van 500
Baht per persoon, dju toch! Na het treinstation nemen we de bus terug naar ons
hotel, maar we stappen halverwege al af want het gaat hier op een slakkengang
vooruit. We wandelen verder en zijn eigenlijk al vrij kapot, maar de dag is
bijlange nog niet om! Aangekomen in onze guesthouse krijgen we het nieuws nog
dat we niet kunnen overnachten in onze plaats van gisteren dus we moeten onze
backpacks samenrapen en zoeken naar iets anders. Na even rondwandelen vinden we
guesthouse “Villa” en hier vinden we een iets duurdere maar comfortabele kamer
voor drie personen. Daar gooien we ons boeltje neer en beginnen aan onze tocht
richting de luchthaven. Ondertussen kopen we nog een paar flipflops (of
teensletsen) voor onze kameraad in aantocht. Op internet hadden we gevonden dat
de aankomst van de vlucht gepland is rond kwart voor één vannacht, maar je weet
nooit. Daarom vertrekken we op tijd naar de luchthaven en komen daar aan rond
een uur of negen. We wachten een uurtje of 4 en tegen half twee zien we Fredje
op het scherm door de douane wandelen. We lopen hem al tegemoet en de reünie is
er eentje op niveau J
We regelen meteen een taxi naar ons guesthouse. Daar aangekomen halen we onze
fles whisky boven en pakken onze zak met gerief van thuis uit. De snoepen en
mayonaise spannen de kroon! We babbelen tot in de vroege uurtjes en tegen
vijven kruipen we ons nestje in.
Dag 131 – 28/01/2014
Veel te weinig geslapen, maar we moeten de trein op
vanmiddag. Douchen, bus op naar het station, file tot en met, we stappen uit en
nemen een tuktuk en sporen de chauffeur aan om er wat speed achter te zetten.
We komen tegen 12u op het station, toch ruim op tijd. Eerst ontbijt, een
stevige Pad Thai waar Fredje beduidend weinig van binnenkrijgt, de maag zal wat
moeten klimatiseren. Terwijl we naar de food corner lopen, worden we verrast
door Isabelle, een meisje dat we ontmoet hebben toen we uitgeput aan het
Tilicho Lake tijdens onze Himalaya trekking aankwamen. De wereld is klein! We
delen wat verhalen over wat we gedaan hebben en wat komen zal en voor we het
weten is het tijd om de trein op te stappen. Een comfortabele trein en we
zitten, na even discussiëren toch allemaal samen. De enige die moeilijk blijft
doen is de Boeddhistische monnik die niet in de buurt van Lim wil komen,
verboden door het geloof, maar het kan op een vriendelijkere manier… De trein
vertrekt een uur te laat en de geplande aankomst van iets na negen vanavond
loopt bijgevolg ook uit tot half twaalf. Op de trein hebben we elk toch al een
dik uurtje kunnen bijslapen en dat zal nodig zijn voor de nacht die eraan zit
te komen. Thomas en Limmeke moeten de grens over morgenvroeg dus na onze
aankomst omstreeks half twaalf deze avond in Chumphon nemen we de brommertaxi’s
naar het busstation. Daar nemen we om half één de bus naar Rhanong en komen
daar aan rond een uur of vier. We eten iets en gaan op zoek naar een
guesthouse. We vinden een goedkoop plekje met één dubbel bed (eigenlijk te
klein voor ons drie) en daarbij besluiten we om Fredje een dutje te laten doen
en wij gaan zonder slaap ineens door naar de grens van Myanmar om ons visum te
verlengen.
Dag 132 – 29/01/2014
Vijf uur deze morgen, niet geslapen, maar toch vrij wakker.
We nemen een jeeptaxi naar de grens en komen daar net aan voor zonsopgang, we
zijn flink door elkaar geschud want de chauffeur heeft waarschijnlijk leren
rijden met botsauto’s. We gaan daar naar de vertrouwde supermarkt (over heel
Thailand aanwezig) SevenEleven en kopen ons een ontbijtje met koffie terwijl we
het zonnetje zien opkomen en de grensstad zien ontwaken. Tegen half acht gaat
de immigratiedienst open, we moeten in een apart lokaaltje omdat we over onze
visumtijd zijn en proberen uit te leggen dat het een geval van overmacht is.
Zonder boe of ba worden we aangemaand om 1000 Baht neer te leggen, ale vooruit,
dagbudget weeral om zeep J
Na onze checkout van Thailand nemen we het bootje naar Myanmar. Fantastisch zo
’s morgens met het bootje over volle zee! Na drie kwartier zetten we voet in
Myanmar, regelen ons visum, kopen een pintje en genieten van het ritje terug.
Tegen goed elf uur staan we terug met een legaal visum in Thailand. We nemen de
scootertaxi terug naar ons guesthouse en gaan onze kameraad wekken. Fredje
heeft toch enkele uurtjes kunnen slapen en die had hij wel verdiend na 36u
reizen naar Bangkok. We gooien de backpacks terug op onze rug en wandelen naar
het busstation, het is ondertussen al gloeiend heet aan het worden en bijgevolg
een hoop aan transpiratie! Daar aangekomen regelen we ons transport naar Khao
Sok, de plaats waar we naar het guesthouse gaan dat Jo ons heeft aangeraden. Om
half één hebben we onze bus en na twee uur komen we aan de overstapplaats. De
volgende bus rijdt nog een uurtje richting Khao Sok en uiteindelijk nemen we de
laatste taxi naar ons hotelletje “Morning Mist”. Ondertussen wordt Fredje al mooi
meegesleurd in het reisgebeuren J
We checken in en regelen een kamer voor drie personen. Zeker niet het
goedkoopste, maar een goede douche, goede bedden, een terrasje en een zwembad
ter beschikking! Het volgende dat gebeurt is een verdiende plons gevolgd door
een lekker diner. Daarna even naar de SevenEleven, een fleske Whisky (Sang Som)
en wat cola die we verteren op ons terrasje aan de kamer, gezellig einde van de
dag gevolgd door een zalig en broodnodig slaapje! Ze gunnen het ons niet
volledig, want we worden gewekt midden in de nacht door een irritant muizeke
dat we niet vinden en maar blijft rondschuifelen!
Dag 133 – 30/01/2014
Niettemin, de nachtrust op een degelijk matrasje heeft ons
na de vele kilometers deugd gedaan. Tegen een uur of elf geraken we toch uit
ons bed en gaan voor een stevig ontbijtje. De Thaise temperaturen gaan al
stevig de hoogte in tegen de middag dus wat zou je anders kunnen doen dan een
dagje zwembad inplannen! Na het ontbijt wandelen we tot een klein shopje waar
we ons wat zwembroeken aanschaffen, altijd broodnodig in een publiek zwembad,
overdag dan toch J
we testen de camera nog eens uit op bewegende beelden en springen om ter
elegantst het zwembad in wat minstens een handvol meedogenloze foto’s oplevert!
We doen niet veel meer dan ploeteren, zonnebaden en pintelieren. Tegen een uur
of vijf komt een Vlaams koppel van Sint-Pauwels langs ons gelopen waar we een
babbeltje mee slaan. Daarna bellen we eens naar Jo en de bende om te horen wanneer
ze zullen aankomen. Jo weet te zeggen dat Ben en Frank van niets weten en het
zal dus waarschijnlijk wel een verassing worden vanavond J. Ze zullen aankomen
tegen 19u. We trekken ons terug van het zwembad en gaan voor een uitgebreide en
zalige douche. Zoals echte moviestars laten we uiteraard wat op ons wachten tot
een uur of halfacht zodat we zeker zijn dat zij als eersten aan de tafel zullen
zitten. We komen aangewandeld aan het restaurant waar we afgesproken hebben en
inderdaad: de hele bende aan tafel (nog zonder aperitief, dus waarschijnlijk
nog maar net gearriveerd) met drie lege plaatsen. Thomas pakt Ben vanachter aan
de schouders en uiteraard zit hij bijna met het hoofd tegen plafond wanneer hij
zich omdraait. Na een korte en vooral enthousiaste ontmoeting worden we
uitgenodigd aan de tafel en het eerste dat gebeurt is een bestelling van 5
flessen SangSom met cola, ons niet echt onbekend J.
We bestellen wat eten dat totaal ondergeschikt is aan de gesprekken die continu
heen en weer gaan. Uiteindelijk belt Jo naar De Brokkelinck en uiteraard neemt
Vader Cauwer de telefoon op. Thomas krijgt hem aan de lijn nadat Marc met Ben
en Jo heeft gebabbeld, er is duidelijk een gezonde jaloezie aanwezig. Nog even
Vaderke J
Na 4 en een halve fles Sangsom geeft de bende (Jo, Koi, Ben Frank, Peter,
Manuella en Walter) het op en mogen wij de overschot uitsloeberen. We spreken
morgenvroeg af tegen half elf om naar een meer te gaan met de hele hoop. We
vragen de rekening en worden ten strengste verboden om te betalen! Dit is
absoluut niet de bedoeling dus we protesteren, maar moeten uiteindelijk toch
toegeven, dikke merci! Na het laatste kletsje Whisky is het tijd voor Lim en
Thomas om de temperatuur van het zwembad nog even op te meten waarna we alle
drie gezellig de slaap vatten.
Dag 134 – 31/01/2014
Om half tien gaat de wekker en we gaan voor een douche waar
we verrast worden door een kolonie mieren die vannacht gehuisd heeft in onze
toiletzak, paljassen! Al de mieren een voor een uit het zakske gehaald en
daarna dan ook de rest ingepakt. Een ontbijtje later komt Koi (Jo z’n vriendin)
ons ophalen aan ons hotel met de pickup. We rijden richting het resort waar de
rest logeerde vannacht, stijlvolle chaletjes op de flank van een heuvel met
zicht op een bergje en aan de voet een riviertje waar iedereen behalve Jo en
Koi gaan kajakken zijn. We nemen van de gelegenheid gebruik om even rond te
kijken en vertrekken daarna met z’n allen (10 personen!!) in de pickup richting
het meer. Jo, Koi, Frank, Manuella en Walter in de cockpit en Ben, Peter en wij
dutskes vanachter in de bak met de bagage en niet te vergeten Surin, de kruising
tussen een Pinkster en Chihuwawa of hoe da ook geschreven wordt… We stoppen
voor een lunch onderweg (waar we wéér niets mogen betalen!) en wanneer we terug
willen vertrekken moeten we wat wachten want de hele baan is afgezet omdat de
koningsdochter moet passeren. Dit is Thailand, het meest
koningshuisliefhebbende (è
dit woord wordt geaccepteerd door Word :p) land aller tijden dus er is geen
auto die kan passeren. Met een stoet van een tiental wagens gevolgd door drie
ambulances passeert de dochter en kunnen we verder. Nog een tiental minuutjes
verder komen we aan de steiger vanwaar we naar ons logement zullen varen op het
meer. Al de bagage en de hele bende in het bootje en we starten aan alvast een
onvergetelijke boottocht naar ons hotelletje. Weg van beschaving in een chaletke
op een meer van 27° settelen we ons. Er vertrekt meteen nog een bootje met ons
naar befaamde grotten daar in de buurt. Niet al te spectaculair, maar leuk om
mee te pikken. De kleine Surin loopt steeds op kop en entertaint locals en
toeristen als ze visjes probeert te vangen van op een boomstam. Omstanders
schrikken even als ze het water in valt, maar Surin zwemt met gemak terug het
vasteland op. Ze doet niks liever! Op de terugweg leidt ze ons terug naar ons
hotelletje waar we ons na een duik en douche ons klaarmaken voor het avondeten.
Koi is al komen vragen wat we willen eten en het zullen twee knallers van
vissen worden met een hoop Thaise bijgerechten, een heus feestmaal. Onze
kameraden zijn zo pienter geweest om een fles of vijf Sangsom mee te brengen
van het vasteland. Het enige wat ze vergeten waren zijn cola’s die ze dan maar
per boot hebben laten komen. Een cola kost ons vanavond ongeveer 8 keer de
normale prijs, maar ’t is plezant en da ’s wat telt. We leggen ons met de hele
bende samen op wat kussens op ons terrasje en genieten van een fantastische
avond. Wanneer iedereen, behalve Thomas en Fredje, gaan slapen is, beginnen
deze twee aan de rest van een topavond. Fase 1 van het plan is de matrassen van
de kamers buitenslepen en al slaapklaar op het terras leggen. Het volgende dat
ondernomen wordt, is een onvergetelijke kajaktocht na middernacht. Twee
kameraden met ne kajak op een gigantisch meer met een halve fles Whisky en wat
cola, ’t doet toch iets met ne mens J
Nadat Fredje z’n eerste vallende ster heeft gezien en Thomas na een
verdienstelijke poging om te urineren van de kajak er stevig ingevallen is, is
het tijd om terug te roeien. Terug aan de kamers drogen we ons af en halen Lim
uit haar bedje om mee in de open lucht te komen slapen.
Dag 135 – 01/02/2014
Een dag die begint als geen ander! Alsof het gewild was,
wordt Thomas wakker net voor zonsopgang, maakt Lim en Fredje wakker en wijst
naar de kleurrijke horizon. De drie gezichten gaan naar de kleuren en de
volgende seconde is de meest waanzinnige vallende ster die we ooit al gezien
hebben. Een lichtgroene streep van licht die eindigt met een felle flits,
Prach-tig! Veel geslapen hebben we niet, maar het is tijd voor een koffietje om
de dag mee te beginnen. Terwijl de boys nog wat luieriken naait Limmeke onze
kapotte toilettas even dicht. Even later vullen we de magen met een ontbijtje
en Lim steekt af met de kajak op zoek naar de apen die al de hele ochtend
roepen vanuit het omringende woud. Thomas en Fredje nemen van de gelegenheid
gebruik om nog wat te plonsen in het meer waarna Thomas de kajak neemt en
Limmeke tegemoet vaart. We kruipen samen in 1 kajak, de tweede kajak binden we
achter ons, en stuiken samen het water in. We roeien daarna terug naar het
hotelletje. De lunch vanmiddag is dezelfde bestelling als gisterenavond, maar
er schiet beduidend meer over dan gisteren. Uiteindelijk geraken we dan toch
van ons geld vanaf en we betalen Jo voor het eten en de overnachting. We nemen
de ‘longtail boot’ terug naar de steiger en stappen de pickup in voor de rit
naar Phuket, het huisje van Jo. Onderweg stoppen we eens voor een ijskoffie,
wat smaakt in de brandende zon! Tegen 16u komen we, nadat we Manuella en Walter
hebben afgezet aan hun resort, aan de smaakvolle mansion van Dhr. Jo. Ben en
Frank hebben meteen zin om richting het strand te gaan en we doen hetzelfde,
een duik in de zee van Thailand zal deugd doen! Daar aangekomen kan Surin haar
gangetje gaan en als een speer vliegt ze naar de rotsen om krabbetjes te gaan
vangen. Wij duiken de zee in met de frisbee en vergeten stilaan de vermoeiende
rit richting hier. Als we Surin terug gaan zoeken, blijkt hij niet te vinden.
Hij is nog nooit weggelopen, dus we zoeken samen tussen de rotsen en op het
strand. Uiteindelijk blijkt Surin ‘geroken’ te hebben dat Jo aangekomen was,
want hij was hem al tegemoet gelopen op de parking van de scooters. Tegen de
avond rijden we terug naar het huisje waar we een douche nemen en ons
klaarmaken om samen te gaan eten. Het is in een Thais BBQ-restaurantje waar je
al je ingrediënten gaat halen aan het buffet en dit allemaal zelf mag bakken en
in een soepje kan koken. Na deze gezellige avond, begeven we ons terug naar het
huisje en drinken nog een glas voordat we op de luchtmatrassen in slaap
donderen.
Dag 136 – 02/02/2014
Het slapen was niet al te evident op een platgaande
luchtmatras, maar een gratis overnachting slaan we nooit af! Veel stress is er
vanochtend niet, we eten het gesneden fruit dat voor ons klaarstaat op, spelen
een spelletje petanque waarna Jo ons afzet aan het strand. We gaan een dagje
zon, zee, strand inlassen, maar niet met een lege maag. Een iets duurdere
pizzeria, maar gigantische en waanzinnig lekkere pizza’s die meer dan smaken.
Ondertussen nog even skypen met Thomas z’n thuis en neefje Vincentje, da
venteke wordt ook al groot… Zo enthousiast vertellen over de dinosaurussen die
hij gezien heeft! Aan het strand wordt het frisbee, beachvolley en zonnebaden
tussen de monokini’s hier. Na een welverdiend fris pintje (da’s altijd
welverdiend trouwens!) even op zoek gegaan naar informatie over een bus en/of
boot die ons naar Similan Islands kan brengen. Dit is naar ’t schijnt dé plaats
om te gaan duiken volgens Ben en Jo. Er is niemand die weet heeft van bus noch
boot dus ’t zal wellicht in het wilde weg naar daar reizen worden. Jo en de
bende zijn vandaag de verjaardag van Koi gaan vieren op een eilandje dus we
staan op eigen benen vanavond. Het is ongeveer een kilometer of vijf terug naar
het huisje en nadat we het strand gezien hebben en de zon klaar staat om onder
te gaan, beginnen we aan de wandeling terug. Na tien minuutjes beginnen de
magen te knorren en we stappen een restaurantje binnen. Fredje heeft zin in
steak met pepersaus. De steak hebben ze daar, de pepersaus wordt vanavond
geprepareerd door chef Cauwerke na goedkeuring van het keukenpersoneel daar
(het potteke saus werd achteraf leeggezogen door Fredje met een rietje!). Na
ons diner wandelen we verder en even verder regelt onze chef een lift
rechtstreeks naar de straat van het huisje. Eerst wou de chauffeur er geld uitslaan,
maar de overtuigingskrachten zijn gewonnen, sterk gefixt ;) Aangekomen bij Jo
blijkt dat de sleutel die we gekregen hebben op geen enkel slot past... Nu
zitten we hier schoon! We kijken even rond en zien het raampje van de badkamer
openstaan van ongeveer 25cm breedte en 1m hoogte. Het probleem is dat dat raampje
ongeveer een meter of drie hoog is. De oplossing luidt als volgt: Fredje op een
tuinstoeltje met Thomas al staand op z’n schouders. Na een gezamenlijk en goed
getimed sprongetje in deze houding kan Thomas zich vastklampen aan het raam en
binnenklauteren, geslaagd! We nemen ons een glas ricard en dobbelen wat, skypen
even en tegen middernacht komt de bende thuis. Blijkt dat het dik in orde was,
maar de boot om hun van het eiland terug te brengen had een panne. Zij gaan
rechtstreeks bedje in, wij dobbelen nog even en tegen 2u kruipen we zetel en
bed op.
Dag 137 – 03/02/2014
We staan op tegen half negen, Fredje ruimt de matrassen op,
Lim pakt de zakken in en Thomas gaat even petangue spelen met Ben, ieder zo z’n
job J
alles ingeladen voert Ben ons naar de dichtstbijzijnde bushalte om richting Khao
Lak te gaan, van daar kunnen we naar Similan Islands. Even geknuffeld met Ben
en dan richting de bus, vrijwel meteen de bus op en na 2 uurtjes rijden komen
we aan in Khao Lak. Het eerste op de planning is een lekkere Pad Thai eten en
daarna liften we richting de pier om de boot te nemen. Onze lift brengt ons
naar een aangespoeld schipwrak van tijdens de tsunami, ongeveer 4 kilometer
landinwaarts. Van daar nemen we de taxi naar de pier en daar krijgen we te horen
dat het ons 30000 Baht zal kosten voor 4 dagen, ofwel véél te véél. We horen
naar alternatieven en pikken de naam Koh Tao op (al eerder gehoord, naar ’t
schijnt dé plaats om duikcursussen te gaan volgen, maar het was een beetje
verder uit de richting). We twijfelen niet lang, draaien de rug en regelen een
taxi naar de bushalte om richting Surat Thani te gaan. Van daar zullen we de
nachtferry nemen naar het eiland Koh Tao. Taxi geregeld, na tien minuutjes de
bus en tegen een uur of 7 komen we aan in Surat Thani. Daar wandelen we tot aan
de ferry en regelen drie slaapplaatsjes voor vannacht. We hebben nog enkele
uurtjes dus er is nog wat tijd om wat te eten en te drinken. We eten wat van de
kraampjes met een pintje bij. Als dessert een banana pancake waarna we een
Frans-Noors koppel leren kennen. Twee idiote figuren die zichzelf aan het
bezuipen zijn voor de nachtferry en blijkbaar al stevig bezopen zijn. We
schuiven erbij en nemen ons een (klein) flesje Samsong om ons toch ook maar wat
voor te bereiden op een “comfortabele” nacht J.
Na wat zeveren en zwansen is het tien uur gepasseerd en tijd om richting onze
bedjes te gaan. Het is een rij matrasjes van ongeveer een halve meter per
matras, dus niet voor dikke mensen. Onze drie matrasjes worden van het zotte
duo gescheiden door een ambetante Australische die geen mango lust. De vent van
het duo (wiens naam ik vergeten ben) biedt ons mango aan en reikt over de vrouw
tussen ons, de vrouw kijkt al wat scheef naar ons. Thomas, vriendelijk zoals
hij is, “You want some mango?”. Het antwoord is duidelijk dat ze geen zin heeft
in mango “I don’t want your fucking mango!”. Da’s zeker het plezantste kind
niet geweest vroeger. Alleszins, de boot vertrekt stipt op tijd en we leggen
ons klaar voor een nachtje boot.
Dag 138 – 04/02/2014
Rond vijf uur vanmorgen arriveren we aan Koh Tao. Met
slaperige oogjes pakken we ons boeltje in en kruipen we het eilandje op. Van
daar moeten we een taxi nemen naar één van de strandjes op het eiland. Er is
een groot en een kleiner strand op de kaart, uiteraard gaan we voor het
kleinere. De taxichauffeur probeert ons te ontmoedigen door te zeggen dat de zee
daar minder goed is, zeveraar. Na een kwartiertje staan we daar en nu is het
tijd voor een koffietje en ontbijtje van SevenEleven. Het is inmiddels al een
uur of zeven en de magen beginnen te knorren. Na ons ontbijtje wandelen we het
eerste hotel binnen richting het strand en het idee is om vanop het strand eens
even rond te kijken. Tien meter voordat we dat bereiken worden we aangesproken
door een kerel die werkt in het hotel. Hij stelt ons meteen twee rake vragen: “Do you want to go diving?” en “Are
you looking for a place to sleep?”. Verdoeme, ‘t staat precies op ons
geschreven. Ons antwoord is uiteraard positief en hij begint het hele verhaal
te doen over de verschillende cursussen die ze doen en dat we gratis
accomodatie krijgen als hij hoort wat we zoal van zin zijn om te doen van
cursussen. Fred en Thomas de Open Water Dive (tot 18m), Lim de Refreshment
Course (herhalingscursus) en dan met z’n allen nog de Advanced Open Water Dive
(tot 30m). De prijs van 3 tot 4 dagen cursus overtuigt ons meteen. 9600 Baht
tegenover 30000 Baht op Similan Islands. De volgende vragen van ons zijn dan
ook “Where is the room?” en Thomas & Fredje: “When can we start the
course?”. Lim heeft een dagje rust vandaag omdat zij het eerste diploma al
gehaald heeft. Thomas en Fredje beginnen om half negen met de theoretische
lessen, of welgeteld over veertig minuten, gaaaan! Lim neemt ondertussen al een
douchke in de kamer en hangt de wasdraad op, aangezien er wel wat water mee
gemoeid zal zijn komende dagen. Daarna verkent ze het strand en zwemt wat in de
zee. Genieten van het warme zonnetje. Tegen lunchtijd komen we samen in het
restaurant waar we eten terwijl Thomas en Fré duidelijk in schoolmodus beland
zijn: boeken, pennen, het studeren dat voor de boeg staat… Om 13u15 begint hun
namiddagcursus in het zwembad. Het eerste deel van de cursus is de gewenning
aan al het materiaal en tegen half drie konden we eindelijk het zwembad in en
onze skills oefenen. Limmeke ondertussen zoveel mogelijk op foto vast proberen
leggen en wij soms ietwat knullig alles onder knie proberen krijgen.
Ondertussen zit sjoeke ook al in de boeken ter voorbereiding van haar
herhalingscursus van morgen. Iets voor zessen hebben we onze eerste dag cursus
achter de rug en is het tijd voor avondeten. Het zalige initiatief van BBQ aan
het strand smaakt enorm. Steaks, kippensatés, vissen en een verse saladbar! Na
ons eten en een frisse pint is het tijd voor Fredje om even te skypen met een
geliefde iets verder weg terwijl Thomas en Lim Gin Tonic achterover gaan gieten
aan het strand. Na enkele uurtjes gaan we samen de dag afsluiten met nog een ‘krokske’
van de SevenEleven.
Dag 139 – 05/02/2014
Terwijl Thomas en Fredje deze ochtend weer theorie krijgen
voor hun eerste duik in de grote zee gaat Lim wat shoppen in de SevenEleven
gevolgd door een halfuurtje joggen, wat ruim voldoende is met deze temperatuur!
Een lekker en laat ontbijtje, spaghetti pesto, voor Lim en kort daarna komen de
boys uit de klas en eten ook snel iets voordat ze vertrekken naar de pier. Om
kwart na twaalf laden we alle drie onze zakken in samen met de rest van de
duikers om daarna allemaal de truck in te stappen en de boot te nemen naar onze
eerste duik. Thomas en Fredje doen dit voor hun Open Water Dive en Lim doet
haar Refreshment Course, een beetje om er terug in te komen en vooral wat
ervaring op te doen in water waar je meer ziet onderwater dan enkel je hand
zoals de putten bij ons in België. We starten allemaal (met de hele boot,
ongeveer een 20-tal duikers) onderwater in Twins, Lim met begeleider Jamie en
nog een gast die de herhalingscursus doet; Thomas en Fredje met hun leraar
James en de rest van de bende. De tweede duik doet Lim op Red Rock (een fun
dive) en Thomas sluit met Fredje en hun groep af in Japanese Garden. Om half
zes komen we terug van onze eerste ervaringen die kort samengevat als
fantastisch kunnen worden beschreven! We praten wat na over vandaag in
gezelschap van een welverdiend pintje en gaan daarna aanschuiven bij de BBQ. Na
het eten spelen we nog even frisbee op het strand waar Fredje met de dikke teen
tegen een rots gaat (één van de vele keren waar hij zichzelf pijn doet, volgens
ons een soort fetish van Fredje…). Deze keer kan Fredje het afgekeken hebben
van Limmeke, want ook zij is vandaag steenhard tegen de trap gegaan met de dikke
teen. Allebei al mankend richting ons kamertje.
Dag 140 – 06/02/2014
De wekker gaat vanmorgen af rond half zeven. Even
verfrissen, wat ontbijten en alle drie weer de zak maken om tegen kwart na
zeven de truck op te stappen. Lim gaat vandaag twee Fun Dives doen en de boys
gaan twee duiken doen waarna ze deze namiddag hun examen zullen afleggen en
hopelijk zullen slagen als twee Open Water Divers die tot 18m mogen gaan
duiken! Het is voor hen ook wel een speciale dag vandaag, want er gaat een
cameravrouw mee die de duiken en het prepareren zal filmen en een dvd zal
maken, lachen dus! Het onderwaterleven is een echt paradijs op zich! Na weer
geweldige duiken komen we terug in Buddha View waar Thomas en Fredje meteen hun
examen afleggen en mooi slagen met de volle 100%! Met dit in de pocket kunnen
we morgen sterk starten aan onze gezamenlijke (ons drietjes) Advanced Open
Water Course! We gaan even laat lunchen gevolgd door een paar spelletjes pool.
Tegen de avond worden we verwacht in de Buddha Bar voor onze DVD die vers
gemaakt is door Pauline, de cameravrouw. Na het bekijken van de 20min durende
film is het niet echt een vraag meer voor ons, we moéten dit gewoon hebben dus
we schaffen ze beiden aan! We eten en drinken wat met de hele duikgroep waarna
we allemaal samen iets gaan drinken in de Babalou Bar (en worden de hele tijd
gevolgd door een stevig gezette hond die al snel de naam “Buddy” krijgt), een
chille reggeabar! Daar drinken we nog iets en tegen een uur of tien gaan we
richting de Bar Next Door (naast Buddha View) om nog maar iets te drinken. Ons
Limmeke geeft het op en gaat een dutje doen, ze kent de groep ook niet helemaal
en is wat moe’tjes. Thomas en Fredje gaan met de hoop eerst een paar
ballonnetjes lachgas inzuigen (dat verkoopt hier als zoete broodjes en dat moet
ne mens dan ook eens geprobeerd hebben hé) waarna we allemaal vertrekken naar
de Castle Party, een feestje dat hier om de twee weken plaatsvindt. Niet te
veel commentaar hierop, laat ons stellen dat het een geslaagde avond was, Buddy
is de hele tijd (zelfs in het feestje) getuige geweest!
Dag 141 – 07/02/2014
Vandaag is een rustdag die we tussen onze cursussen ingelast
hebben, ’t zou anders teveel van het goede worden! Tegen half elf gaat de prut
uit onze ogen en doen we een wandeling naar de burgerbar waar Thomas en Fredje
een stevige burger achter de kiezen steken. Lim verkiest een lekker broodje
tonijn met muesli en yoghurt. We wandelen wat rond in de shopkes, plukken een
kokosnoot en staan een dikke tien minuten te kijken naar een withandgibbon
(vriendelijk kijkend aapje) die aan een touw vastgeketend in het rond springt.
Zo’n dier hoort thuis in de jungle en vooral niet hier aan de straatkant!
Daarna wandelen we terug naar het strand waar Limmeke haar kapsterkwaliteiten
weer bovenhaalt en Fredje een nieuwe haircut bezorgd terwijl Thomas frisbee
speelt met een duikster die morgen met ons meegaat. Buddy is ook weer van de
partij en hapt de hele tijd mee achter de frisbee. We dineren in Carabao (een
restaurantje naast Buddha View) en maken ons daarna klaar voor de nachtduik.
Tegen half zes gaan we de truck in richting de pier en wanneer de zon onder is
start onze eerste duik van de Advanced cursus: nachtduik met de zaklampen! We
worden goed begeleid door de instructeurs en het toppunt van deze unieke
ervaring is ongetwijfeld de zeeschildpad die van bodem tot aan de oppervlakte
zwom (cfr. Limè)
“ om te gaan drinken”! Rond een uur of acht zijn we terug in Buddha View,
Fredje gaat skypen gevolgd door z’n bedje. Wij gaan nog even aan de Beach Bar
zitten tussen de goede muziek en Gin Tonic. De barman is de schuldige waarom we
zo laat bleven, waanzinnig aanstekelijke ambiancemaker! Leuke herinnering is
dat iedereen aan de bar drumsticks kreeg om mee de intro van “In The Air
Tonight” (voor de leken: Phill Collins) te drummen op de toog.
Dag 142 – 08/02/2014
Een tegenvaller van het verhaal hier is dat we maar vier
overnachtingen kregen dus we moeten vanmorgen uitchecken. Een mededuiker, in de
kamer naast ons, heeft voorgesteld om onze bagage ondertussen even bij hem te
zetten terwijl we zoeken naar een verblijfplaats. Dat zoeken zal voor een later
moment zijn want om kwart na zeven zitten we alweer op de boot richting de pier
om onze volgende Advanced duiken te gaan doen. Vandaag duiken we naar een wrak
op 26m diepte en daarna krijgen we onderwater les over het perfecte neutraal
duiken (wil zeggen: je lichaam horizontaal houden tijdens het duiken en alleen
omhoog en omlaag gaan d.m.v. je ademhaling). Tegen de middag gaan we lunchen
met twee grietjes en Ben (Britse kerel die samen met ons de Open Water Dive
heeft meegedaan en waar onze bagage op dit moment staat) in de Saladbar. Daarna
gaan we nog eens langs de shopkes. Fredje en Thomas gaan zich eens laten masseren,
terwijl Lim in de bar blijft, en daarna gaan we samen Liverpool-Arsenal kijken
in de plaats waar we ineens ook eten. Ferme match is het wel als het na 20min
al 4-0 staat! Even tussen haakjes, vanavond hebben we geen slaapplaats geregeld
dus ’t is nog zoeken… Thomas en Fredje drinken een Gintonic terwijl Lim eens
gaat horen in een guesthouse dat tevergeefs volzet zit. Rond middernacht
wandelen we het strand af naar een slaapplaats en vinden uiteindelijk de
hangmatten op het strand aan de Babaloubar van eergisteren. Daar brengen we ons
nachtje dan maar door.
Dag 143 – 09/02/2014
Ze hebben muziek gespeeld tot half vier deze nacht, niet
echt bevorderlijk voor de nachtrust. Tegen een uur of vier zijn Thomas en Lim
ergens op wat kussens gaan liggen en Fredje is dan maar een volleybalmatch live
gaan volgen aan Buddha View. Om een uur of zes zitten we ons drietjes terug aan
Buddha View waar we een ontbijtje eten en ons klaarmaken om onze laatste en
diepste duik te gaan doen voor we ons diploma behalen voor de Advanced cursus
(gisteren hebben we ook al flink gestudeerd, 75 vragen uit de cursus opgelost =
een vereiste vooraleer je kan slagen!). We starten onze diepe duik tot op 30m
in Chumpon (spijtig genoeg geen Whale Shark gezien, die komen hier geregeld
eens visjes eten) gevolgd door onze navigatieduik in Twins met kompas. We
spelen er letterlijk “Finding Nemo”, want Nemo en zijn papa wonen in een klein
plantje te midden van een cirkel stenen. Navigeren onder water is ook geslaagd!
Rond de middag zitten we terug in Buddha View waar Thomas en Fredje vrijwel
meteen in slaap vallen aan het strand. Lim luncht met de twee grietjes, Friede
en Nicole waarna ze even skypet met de broer en Eline. We dineren samen met Ben
in Carabao en tegen acht uur vanavond hebben we onze taxi naar de pier waar we
onze nachtferry zullen nemen terug naar het vasteland. Het is een heel andere
boot als de eerste, veel comfortabeler, airco, meer ruimte, maar veel hebben we
vanavond niet nodig om in slaap te vallen!
Dag 144 – 10/02/2014
Na een veel comfortabelere nachtferry richting Surat Thani
komen we daar aan rond half zeven. Met al de bagage stranden we aan de pier en
zoeken we naar vervoer richting het lokale busstation, iets wat de
taxichauffeurs niet graag horen. We betalen een minivan aan de
verantwoordelijke vrouw richting het lokale busstation en worden afgezet aan
een agentschap waar diezelfde vrouw ineens ook achter de receptie zit en
tickets verkoopt richting het Zuiden. We hebben blijkbaar op dit uur van de dag
geen andere keuze en kopen onze tickets. We worden afgezet aan een minivan-station
en moeten daar nog een uurtje wachten op de bus naar Hat Yai, het knooppunt
voor de grens naar Maleisië. Uiteindelijk wordt het toch een rit per minivan
richting Hat Yai en zoals gewoonlijk worden we in die dingen serieus door
elkaar geschud. Tegen 11u komen we daar aan en we regelen de taxi naar het
station van de grote bussen en géén minivans. Uiteraard worden we weer gedropt
aan een agentschap en … foert! Geeft ons drie tickets in uwe kutminivan!! De
volgende halte zal Butterworth worden, of het eerste knooppunt in Maleisië. We
drinken onze laatste Thaise biertjes met de laatste Bahts en vertrekken
richting de grens rond 13u. Na een iets rustigere rit dan de vorige passeren we
de grens zonder enige moeite en rijden we verder tot in Butterworth, het
(eindelijk) busstation met grote bussen. Onze eerste halte in Maleisië zal
Taman Negara worden, een iets meer afgelegen jungle van 135 miljoen jaar oud.
Een toffe, maar niet al te evident bereikbare plaats. In Butterworth wisselen
we onze centjes naar Maleisisch geld en boeken de bus voor vanavond 22.30u
richting Temerloh. Ondertussen eten we wat lokale Maleisische gerechtjes,
kaarten en chillen wat tot het tijd is om het busje op te stappen (ondertussen
al 27u onderweg…).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten