Dag 83 – 11/12/2013
Goedemorgen Chengdu! Zalig geslapen en een warme douche
later nemen we de lift naar beneden en net naast de inkom van ons hostel is een
overdekt marktje. We kopen wat bananen en lopen wat rond in het marktje, een
eerste echte kennismaking met de Chinezen. Het marktje heeft eerst wat
kraampjes met groenten en fruit wat al snel overgaat in vlees en vis. De
vleeskraampjes zijn standjes waar hespen van varkens en filets van de koe aan
haken omhoog hangen. De rest van de dieren ligt op het tafeltje van de stand:
ingewanden, neuzen, oren, … Aangekomen bij de visboeren ervaren we hoe
koelbloedig het Chinese volk kan zijn.
Er staan grote emmers met zwemmende vissen, grote kikkers, krabben en ja zelfs schildpadden! Lim draait haar al gauw om, maar de interesse voor eten houdt Thomas nog even aan de stand. Een vrouw besteld een vis, de vis wordt uit de emmer gehaald, het lemmet van het mes gaat tegen de vissenkop, al spartelend wordt de vis ontdaan van z’n schubben met een ijzerborstel, met de hand gaat de visboer in de vis om de ingewanden eruit te trekken waarna met het fileermes de vis in eetbare stukjes versnijdt. Een volgende klant besteld kikker, de kikker komt uit de emmer, wordt aan de poten vastgehouden en met het kopje tegen een houten tablet gemept, 5 seconden later is de kikker van kop tot teen gestroopt, ik hoop dat het beestje dood is! Even genoeg van de visboer en de rest van het marktje wandelen we over een pleintje waar jong en oud bezig is met ochtendgymnastiek. Senioren oefenen op de toestellen en stretchen uitgebreid, kinderen spelen met hun hondjes, gezellig zicht! We gaan de stad wat verder verkennen en komen op een hoofdstraat terecht. De infrastructuur is hier minstens zo goed als die van ons Belgenlandje, wellicht zelfs beter, je ziet dat het hier allemaal nog vrij recent gebouwd en aangelegd is. We wandelen een shoppingcenter binnen en drinken er iets. Shoppen zit er niet in want het budget gaat er snel door! Al snel besluiten we terug te gaan naar Flip Flop want veel energie zit er niet in vandaag, ’t is weer wat aanpassen, zo’n nieuw land! Teruggekomen in het hostel hebben we een poging gedaan om de route in China uit te stippelen en wat te bloggen. Het internet laat het wat afweten dus de route uitstippelen zit er niet in. We zetten ons op de kamer om daar iets productiever te zijn, de televisie gaat even aan (zo juist ies om te kijken wat er op is) en Braveheart in het Engels begint net, de volgende drie uur is film kijken… Daarna zetten we ons nog wat in de de chillruimte van het hostel en het bloggen proberen we nog maar een keer. Wanneer een Duits-Engels koppel met ons aan de praat slaat, gaat dit weer overboord. We pakken het boeltje in en gaan samen naar een shopje beneden om wat pintjes. We babbelen gezellig met het koppel, dat pas 6 maand getrouwd is, en sluiten zo de eerste volle dag China af. Net voor we onder de dons kruipen boeken we op advies van Ingo en Jodie (Duits-Engels koppel) de trip naar het Panda Breeding Center voor morgenvroeg.
Er staan grote emmers met zwemmende vissen, grote kikkers, krabben en ja zelfs schildpadden! Lim draait haar al gauw om, maar de interesse voor eten houdt Thomas nog even aan de stand. Een vrouw besteld een vis, de vis wordt uit de emmer gehaald, het lemmet van het mes gaat tegen de vissenkop, al spartelend wordt de vis ontdaan van z’n schubben met een ijzerborstel, met de hand gaat de visboer in de vis om de ingewanden eruit te trekken waarna met het fileermes de vis in eetbare stukjes versnijdt. Een volgende klant besteld kikker, de kikker komt uit de emmer, wordt aan de poten vastgehouden en met het kopje tegen een houten tablet gemept, 5 seconden later is de kikker van kop tot teen gestroopt, ik hoop dat het beestje dood is! Even genoeg van de visboer en de rest van het marktje wandelen we over een pleintje waar jong en oud bezig is met ochtendgymnastiek. Senioren oefenen op de toestellen en stretchen uitgebreid, kinderen spelen met hun hondjes, gezellig zicht! We gaan de stad wat verder verkennen en komen op een hoofdstraat terecht. De infrastructuur is hier minstens zo goed als die van ons Belgenlandje, wellicht zelfs beter, je ziet dat het hier allemaal nog vrij recent gebouwd en aangelegd is. We wandelen een shoppingcenter binnen en drinken er iets. Shoppen zit er niet in want het budget gaat er snel door! Al snel besluiten we terug te gaan naar Flip Flop want veel energie zit er niet in vandaag, ’t is weer wat aanpassen, zo’n nieuw land! Teruggekomen in het hostel hebben we een poging gedaan om de route in China uit te stippelen en wat te bloggen. Het internet laat het wat afweten dus de route uitstippelen zit er niet in. We zetten ons op de kamer om daar iets productiever te zijn, de televisie gaat even aan (zo juist ies om te kijken wat er op is) en Braveheart in het Engels begint net, de volgende drie uur is film kijken… Daarna zetten we ons nog wat in de de chillruimte van het hostel en het bloggen proberen we nog maar een keer. Wanneer een Duits-Engels koppel met ons aan de praat slaat, gaat dit weer overboord. We pakken het boeltje in en gaan samen naar een shopje beneden om wat pintjes. We babbelen gezellig met het koppel, dat pas 6 maand getrouwd is, en sluiten zo de eerste volle dag China af. Net voor we onder de dons kruipen boeken we op advies van Ingo en Jodie (Duits-Engels koppel) de trip naar het Panda Breeding Center voor morgenvroeg.
Dag 84 – 12/12/2013
Deze morgen vroeg op, na een warme melk (mmmh) met het busje
vertrokken richting het Panda Breeding Center tegen zeven uur. We pikken nog
wat andere mensen op aan andere hostels en komen na een klein uurtje aan in het
Panda Center. Daar is het even wandelen met onze (zotte) chauffeur op kop. De
kerel, een lange zwabber, danst voorop met af en toe een enthousiaste pirouette
bij, ongegeneerd J
We komen bij de eerste halte in het park waar de panda’s net eten gekregen
hebben. Fantastisch hoe die beesten hun bamboe verteren, op hun rug liggend,
benen open en de handen gebruiken ze om zich vol te stouwen met de bamboe. Ze
eten zo’n 40kg per dag dus als ze niet slapen zijn ze hier mee bezig! Zo
passeren we wat panda’s en na een uurtje komen we bij een raam waarachter een
kinderbox staat met een hoopje kleine panda’s in, koddig! Ze worden geboren en
dan verzorgd tot wanneer ze zelfstandig bamboe kunnen eten (ongeveer na 6
maanden). Wanneer ze geboren worden zijn ze enorm klein en in 50 procent van de
gevallen ook een tweeling. De moeder zal, in het wild, dan in de meeste
gevallen ééntje onder haar hoede nemen om er voor te zorgen dat zeker een van
de twee overleefd. In het Breeding Center zorgen ze dat beiden overleven en
daarom nemen ze de kleintjes meteen weg van de moeder. Een pasgeboren panda
weegt tussen de 120 a 140gram terwijl een volwassen panda makkelijk 120kg
weegt, dit maakt het geboren worden zo gevaarlijk voor een panda. We leren ook
nog dat de panda’s een oude diersoort zijn. Een gemiddelde diersoort overleeft
zo’n 5 a 6 miljoen jaar en de panda’s zijn hier al 8 a 9 miljoen jaar. Ze zijn
door de jaren geëvolueerd van carnivoren tot omnivoren. Hun voorkeur van bamboe
omvat 20 soorten van het gewas terwijl er zo’n 500 soorten bestaan, kieskeurige
beesten dus! Momenteel zijn ze met uitsterven bedreigd omdat hun territorium
doorheen de jaren van Chinese evolutie met ongeveer 100 keer kleiner is
geworden. Nu leven er nog iets meer dan 1500 panda’s over de hele wereld
waarvan 333 in het Panda Breeding Center, ze doen hier dus goed werk! Dit was
écht de moeite om te zien en we zijn weeral een ervaring rijker! Na het
Breeding Center nemen we het busje terug naar Flip Flop.
Daar aangekomen hebben we wat honger gekregen dus we gaan de straat op om iets uit te halen. We bestellen iets vegetarisch (genoteerd op een papiertje in het Chinees door de receptioniste: “ik ben vegetariër, geen vlees aub!”) want Limmeke wil eens écht goed vegetarisch eten, met dat vlees dat ze overal indraaien! Uiteindelijk krijgen we onze twee potjes mee, natuurlijk beiden mét vlees, spreken wij Chinees of wat?! Met lange tanden eten we onze potjes halfleeg, maar het smaakt niet. Lim besteld nog een yoghurtje en stippelt de route voor China uit terwijl Thomas er een Jack Daniels met een blokje ijs bijneemt en een dag of 4 blogt. Tegen de avond hebben we al besloten dat we vandaag eens “kust de kloten” goed gaan eten en niet op het geld gaan letten. Ingo en Jodie hebben daar ook wel zin in want vandaag zijn ze net 6 maanden getrouwd. We gaan naar een restaurantje waar we allemaal lekker eten en drinken (het budget vandaag natuurlijk volledig om zeep). We hebben de receptionist ook kunnen overtuigen om gratis 4 fietsen te nemen om naar het restaurantje te gaan op voorwaarde dat we er morgen twee huren. Het is een gezellige avond met een deugddoend fietstripje doorheen de stad Chengdu. Het donker van de avond wordt doorbroken door de verlichtingen op de wolkenkrabbers die als neonlichten uit de verte schijnen en door het avondverkeer fietsen we onze weg terug richting Flip Flop. We drinken nog iets en gaan richting kamer.
Daar aangekomen hebben we wat honger gekregen dus we gaan de straat op om iets uit te halen. We bestellen iets vegetarisch (genoteerd op een papiertje in het Chinees door de receptioniste: “ik ben vegetariër, geen vlees aub!”) want Limmeke wil eens écht goed vegetarisch eten, met dat vlees dat ze overal indraaien! Uiteindelijk krijgen we onze twee potjes mee, natuurlijk beiden mét vlees, spreken wij Chinees of wat?! Met lange tanden eten we onze potjes halfleeg, maar het smaakt niet. Lim besteld nog een yoghurtje en stippelt de route voor China uit terwijl Thomas er een Jack Daniels met een blokje ijs bijneemt en een dag of 4 blogt. Tegen de avond hebben we al besloten dat we vandaag eens “kust de kloten” goed gaan eten en niet op het geld gaan letten. Ingo en Jodie hebben daar ook wel zin in want vandaag zijn ze net 6 maanden getrouwd. We gaan naar een restaurantje waar we allemaal lekker eten en drinken (het budget vandaag natuurlijk volledig om zeep). We hebben de receptionist ook kunnen overtuigen om gratis 4 fietsen te nemen om naar het restaurantje te gaan op voorwaarde dat we er morgen twee huren. Het is een gezellige avond met een deugddoend fietstripje doorheen de stad Chengdu. Het donker van de avond wordt doorbroken door de verlichtingen op de wolkenkrabbers die als neonlichten uit de verte schijnen en door het avondverkeer fietsen we onze weg terug richting Flip Flop. We drinken nog iets en gaan richting kamer.
Dag 85 – 13/12/2013
Vandaag gaan we de fietsen huren en van kamer veranderen
omdat het ons iets te duur wordt in onze aparte kamer. We gaan naar de receptie
en proberen van kamer te veranderen (iets wat eerst onmogelijk lijkt en
uiteindelijk toch lukt, ze geven ons toe om bij Jodie en Ingo op de kamer te
slapen terwijl een ander koppel ook daar wilde slapen, maar zij waren
geweigerd, harde discriminatie voor een hostel, niet? Zo hebben we wel meer
dingen ervaren met de Chinese staff en bureaucratie, maar onnodig om hierover
uit te wijden!) en dus voor we de stad intrekken met onze fietsen maken we
eerst de administratie in orde. Het is inmiddels al dik elf uur en tijd om
richting onze eerste halte van vandaag te gaan: “Carrefour”! Daar aangekomen
besluiten we niet meer dan 200Yuan of 25euro te spenderen. Dit was niet zo
simpel want er ligt Zo Veel lekker (thuis neem je gewoon wat je wil en
verschiet je tegen het einde van de rekening, hier is het berekend shoppenJ), maar uiteindelijk
hebben we brood, confituur, choco, smeerkaas, cheddarkaas, chorizosalami,
wasabinootjes, koekjes, cake, yoghurt en … Snickers! We kunnen er weer tegen
voor even. We fietsen terug naar het hostel en genieten van onze welverdiende
lunch, Bokes! Daarna nemen we de fietsen naar het Global Center, het meest
brede/grote gebouw van de wereld (niet in hoogte). Een 6 verdiepingen hoog
gigantisch gebouw met de allergrootste Shopping Mall binnenin met zowat alle
winkels die ook wij in West-Europa hebben, op de bovenste verdieping een
schaatsbaan en een Game-ruimte. Op verdieping 2 tot aan het plafond (en in het
midden van het hele gebouw) hebben ze een tropisch zwembad neergeploft (spijtig
genoeg net iets te duur voor ons, bijna 25euro pp). Enorme buizen, een strand
en zelfs een klimmuur zijn de troeven van het zwembadgebeuren. Na deze
karaktertest kruipen we terug de fietsen op en trappen richting het Mao Statue.
Een gigantisch beeld van de Chinese heerser, bewaakt door hopen politie. Het is
ondertussen al donker geworden en zeven uur gepasseerd terwijl we naar het
People’s Park fietsen. Onderweg eet Thomas nog een worst (precies een
Zwanworst) die hij na 2 beten wegsmijt zover hij kan, smerige worst! Aangekomen
in het park komen we in aanraking met een andere karakteristiek van het Chinese
leven. Over het hele park zijn mensen (van jong en oud, man of vrouw) dingen
aan het oefenen. Een man oefent Chinese fluit, drie vrouwen van over de zestig
die een dansje van youtube (met de laptop voor hen) proberen nadansen, een groep
senioren die traditionele dansen oefent (het is verbazingwekkend hoe synchroon
ze allemaal dansen, iedereen heeft minstens een volwaardige basis van de
dansen) en als finish een bende van alle leeftijden die op het middenplein van
het park (met behulp van een grote box) verschillende dansstijlen oefenen. Er
wordt gewalst, tango, traditioneel, … Het meest fantastische van het hele
gebeuren is dat iedereen probeert en niemand wordt scheef bekeken wanneer
hij/zij het nog niet volledig onder de knie heeft. We wandelen richting de
uitgang van het park en op Chinese Relaxmuziek zijn mensen Tai Chi aan het
oefenen (een soort van meditatiedans). We leggen onze rugzak opzij en doen een
halfuurtje mee, topervaring!
Het is tijd om terug richting hostel te gaan, daar komen we aan tegen een uur of negen en we gaan onze Noodlesoepjes klaarmaken (vergelijkbaar met Aiki’s). We kruipen het keukentje in en terwijl we onze Noodles bereiden in de microgolf en er uiteindelijk wat soyasaus, chili en ajuin bijdraaien houden de mensen in de keuken ons nauwlettend in de gaten. Ze lachen met al wat we doen en we verstaan er absoluut geen fluit van, het is een grappige situatie J Terwijl we eten delen we nog wat adressen met Jodie en Ingo, ze nemen nog wat films van onze laptop waarvoor ze ons enorm dankbaar zijn en uiteindelijk gaan we allemaal samen richting de kamer. We praten nog wat na en maken ondertussen de rugzakken om morgenvroeg te vertrekken want we gaan de grootste Buddha van China bezoeken en daarna de bus nemen richting Emei, de heiligste berg van China. Slaapwel!
Het is tijd om terug richting hostel te gaan, daar komen we aan tegen een uur of negen en we gaan onze Noodlesoepjes klaarmaken (vergelijkbaar met Aiki’s). We kruipen het keukentje in en terwijl we onze Noodles bereiden in de microgolf en er uiteindelijk wat soyasaus, chili en ajuin bijdraaien houden de mensen in de keuken ons nauwlettend in de gaten. Ze lachen met al wat we doen en we verstaan er absoluut geen fluit van, het is een grappige situatie J Terwijl we eten delen we nog wat adressen met Jodie en Ingo, ze nemen nog wat films van onze laptop waarvoor ze ons enorm dankbaar zijn en uiteindelijk gaan we allemaal samen richting de kamer. We praten nog wat na en maken ondertussen de rugzakken om morgenvroeg te vertrekken want we gaan de grootste Buddha van China bezoeken en daarna de bus nemen richting Emei, de heiligste berg van China. Slaapwel!
Dag 86 – 14/12/2013
De wekker loopt af rond half zeven. Gepakt en gezakt komen
we aan de receptie waar we ontbijten en een warme melk drinken voor we
vertrekken. Boterhammen met choco en confituur, smaakt onvoorstelbaar hier in
het verre China. Na onze Checkout wandelen we richting de dichtstbijzijnde
grote bushalte waar we onze tickets regelen voor de Buddha van Leshan. We
vertrekken stipt om 7.40u en in het busje maken we kennis met Min. Een Chinees
van Shanghai die ook op reis is in China en voordien vijf jaar in Australië
heeft gestudeerd en gewerkt. Z’n Engels is bijgevolg ook vrij goed en
uiteindelijk belt de kerel met verschillende guesthouses in Emei om al iets te
boeken voor ons (zonder resultaat want telefonische boekingen worden vrijwel
nooit aanvaard in China), wijst ons hoe we best naar de Buddha stappen van de
eindhalte en vertaalt alle plaatsen die we nog willen doen in China naar het
Chinees. Een zeer actieve, maar enorm vriendelijke kerel! Aangekomen aan de
inkom van het park waar de Buddha staat moeten we onze tickets kopen, maar
liefst 90Yuan per persoon (11euro). Studenten krijgen een korting van 40Yuan.
Met de middelen die we nu bijhebben proberen we het Engels analfabetisme van de
Chinezen in ons voordeel te laten spelen. Aan het loket maken we duidelijk dat
we studenten zijn en dat we de korting willen. Ze laten zich niet meteen vangen
en willen dat we de volle pot betalen. We doen een stap terug achteruit en
laten enkele Chinezen voor. Daarna terug aan het loket geeft Thomas z’n
paspoort af en zegt dat dit z’n studentenkaart is (met behulp van die
medelijdenopwekkende blik die hij kan opzetten). Terwijl de rij Chinezen achter
ons groeit, zeggen ze wat tegen elkaar en uiteindelijk moeten we 140Yuan ipv
180Yuan betalen, als ge nie probeert, hebde niets J We beginnen aan de trappen
naar de Buddha en passeren onderweg mooie tuintjes met vijvertjes vol Kois,
beelden, grotten, nog beelden van immense buddha’s en hun beschermers, Chinezen
die kaarsen en offers leggen bij de beelden en tot slot de gigantische Buddha
van 71m hoog! We komen aan op de hoogte van z’n gezicht en wandelen op smalle
trapjes (in een rij gelijk in een pretpark, vol Chinezen die hun smartphones
bovenhalen om van alles een foto te trekken) naar beneden. Daar komen we aan de
voet van de mastodont, nemen enkele foto’s tussen de massa en wandelen vrij
snel terug naar boven. Onderweg terug naar de uitgang komen we nog een
vissersdorpje tegen waar blijkbaar de specialiteit “schildpad” is. Dit laten we
onaangeroerd en passeren daarna werelderfgoed (Unesco). De tombes van de
monniken die ooit op de berg geleefd hebben. Beneden aangekomen ontmoeten we
Min terug, die het dubbele betaald heeft voor de inkom omdat hij van op een
bootje naar de Buddha wilde gaan kijken. Tot z’n spijt is het bootje niet
vertrokken omdat er te weinig passagiers waren dus hij heeft voor niets te veel
betaald. Hij wijst ons het busje waarmee we naar Emei zullen rijden en vertelt
de chauffeur nog naar welk hostel we willen gevoerd worden, zo trekken we onze
plan weeral J
Na een lunch’ke in het busje (fantastische cheddarkaas trouwens!) vallen we in
slaap en komen na een dik uurtje aan in Emei. De chauffeur zet ons op tien
meter van Teddy Bear Hostel af en daar checken we meteen een kamertje. Bijna de
helft goedkoper dan in Chengdu en zeker evenwaardig (net geen elektrische
dekens J).
We gaan nog even de straat op om wat inkopen te doen voor morgen (nog wat brood
met de laatste 19Yuan dat overschiet van ons budget van vandaag). Want morgen
zullen we op driedaagse vertrekken tot de top van de heiligste berg van China
Emei Shan. Terug op de kamer voelt Thomas zich echt slapjes en wat grieperig.
Het was de hele dag al aan het aanmodderen, maar het steekt vanavond toch wel
een beetje meer op. We skypen nog even met het thuisfront en besluiten om
morgenvroeg te zien hoe Thomas zich voelt alvorens we vertrekken.
Dag 87 – 15/12/2013
Vannacht heeft Thomas rillende kou en verkrampte spieren
(ook van de kou) gehad en vanmorgen voelt hij zich nog niet helemaal goed dus
het heeft geen zin om op deze manier te vertrekken op driedaagse. We besluiten
om nog een dutje te doen en hier een rustdagje in te lassen. We hebben trouwens
nog een boeltje bloggen in te halen. We staan op tegen een uur of elf en na een
lekker warm douch’ke zetten we ons in de zetels van het guesthouse waar we aan
het bloggen schieten. Thomas neemt dit even voor zich terwijl hij op z’n wenken
bediend wordt door Lim die thee’tjes maakt, bokes smeert en daarna ook heel
budgetvriendelijk inkopen gaat doen: bananen, mandarijnen, appels, kerstomaten,
brood, sesamkoeken en water voor 53Yuan of net iets minder dan 7euro. Thomas
blogt ondertussen stevig door en als pauze skypen we met beide thuisfronten.
Het avondeten is voor de eerste keer echt smakelijk én vegetarisch! Gebakken
rijst met tomaat en ei en gebakken rijst met groene bladgroenten en noten. Onze
avond wordt gezellig afgesloten met een uurtje skypen met Gilles, Sylvia en
Fré; zalig na een lange tijd mekaar niet gehoord te hebben! In bed blogt Lim
nog even voort en daarna op tijd slapen, klaar voor de beklimming van morgen.
Dag 88 – 16/12/2013
Vandaag gaat de wekker af om 7u, maar zoals tegenwoordig wel
vaker, staan we pas een half uur later op. Alles ingepakt, ontbijten, de hele
ijskast in de rugzak proppen en weg zijn we met onze 3 kleinste rugzakken. De
grote backpacks staan in de opslagruimte van het hostel. Om iets voor half
negen vertrekken we te voet richting de top van de heiligste berg van China. We
konden ook de bus pakken, maar diehards als we zijn zweren we die af. We
wandelen een klein uurtje tot we bij de eerste checkpoint van de berg komen.
Hier moeten we ook onze entrance fee betalen van 110 per persoon. We halen
dezelfde truc boven als bij de grote Buddha en geven Thomas z’n paspoort weer
af als studentenkaart. De vrouw achter het loket wil het nog niet aanvaarden en
vraagt aan 3 meisjes die passeren (en een notie Engels bezitten) of het wel een
echte studentenkaart is. Ze vraagt of er een naam van de school opstaat. Lim antwoord zeer tactvol, “look
here, this is the name”. De meisjes dicteren de naam van de school
“Antwerpen, Ekeren” ofwel de geboorteplaats van Thomas aan de vrouw,
uiteindelijk mag Thomas binnen voor de helft van de prijs en missie geslaagd J
Nu begint de echte tocht naar boven. We wandelen door de groene gewassen en de
verdwijnende ochtenddauw. Het pas is echter volledig anders dan de bergen in
Nepal, een heel trappentraject! Onderweg stoppen we af en toe om iets te
drinken en te eten uit onze proviand en door de band gaan we stevig door
vandaag. Na enkele uurtjes trappen doen zijn we al heel wat mooie tempels
gepasseerd en ondertussen een 900m gestegen. Het is nu iets rond half drie in
de namiddag wanneer we het tijd vinden voor een lunch’ke. We zett ons ergens op
een afgelegen plaatsje in het zonnetje en “dekken de tafel”. Een volledige
knapzak meenemen heeft toch zo z’n voordelen. Je eet waar en wanneer je wil en
nog belangrijker, wat je wil! We rapen het karakter bijeen en zetten ons doel
op 1700m hoogte vandaag (met die trappen, geen evidentie! Je geniet veel minder
van het landschap en het wordt al gauw eentonig). Wanneer het tegen vier uur
toch iet of wat duister begint te worden drinken we ergens een thee’tje en
horen of we daar kunnen slapen. De beentjes hebben er duidelijk genoeg van!
Hier spijtig genoeg geen slaapplaats te vinden en de vrouw zegt dat het nog een
uurtje wandelen is tot het volgende. Weer op karakter door en na een kleine
veertig minuten halen we de volgende stop. Daar aangekomen, komt een vrouwtje
ons tegemoet en gebaart dat ze hier bedden heeft. Meteen volgen we haar naar
een kamer (uiteraard na de prijs gehoord te hebben ,100Yuan), gooien de
rugzakken in de kamer en ploffen op het bed. Een kwartiertje uitblazen en nu
even opwarmen bij het vrouwtje in de keuken. Onze magen beginnen ook stilaan te
knorren en met onze nieuwe applicatie op de Iphone kunnen we duidelijk maken
dat we graag wat rijst met groentjes willen eten. Op een wip bereidt ze een
fantastisch maal voor ons! De rest van de dag heeft niet veel productiefs meer
in zich en we gaan terug naar de kamer. Daar hebben we blijkbaar elektrische
dekens! We leggen er twee op elkaar, twee dekens op elkaar, de slaapzakken
onder de dekens en wij daar ergens tussen, gezellig! De bedjes zijn echter niet
de zachtste. Een duimdik dekentje scheidt een houten plaat en onze slaapzakken.
Niettemin, een goede nachtrust zal goeddoen hier op 1760m.
Dag 89 – 17/12/2013
De volgende morgen, niet al te goed, maar voldoende
geslapen, pakken we ons gerief terug bij elkaar, eten een yoghurtje met
confituur en banaan en vertrekken terug de trappen op. We plannen vandaag om
tot 2500m te gaan en de dag erna vroeg op te staan om de zonsopgang te zien op
de Emei Shan. Het wandelen gaan echter niet al te vlot vandaag want de trappen
van gisteren zitten nog in de beentjes. Niettemin, we klimmen weer relatief
snel op de bergen die omgeven zijn door mistbanken, nooit gezien! Een uur of
twee later komen we aan een bergrestaurantje waar we koffie drinken en een
uitgebreid ontbijtje eten met onze pistoletjes en charcuterie. Na een half
uurtje vertrekken we daar weer vol energie. Onderweg komen we (eigenlijk al
sinds het begin van de hele tocht) om de haverklap borden tegen van “watch out
for the wild monkeys, they can be aggresive” of “do not tease the monkeys, when
getting injured”. Het voorspelt niet veel goeds, maar zo gevaarlijk kunnen die
beesten toch niet zijn… een trap of 500 later komen we aan het “Elephant
Bathing Monastery” dat reeds op 2060m hoogte ligt. Een mooi klooster dat we uiteraard
weer door trappen binnenwandelen. Vanonder aan het klooster nemen we enkele
foto’s van mooie apenbeeldjes. Enkele minuten later komen we echter oog in oog
te staan met de gevreesde apen van de berg en inderdaad het zijn geen kleine,
schattige beestjes. De apen zijn ongeveer een kleine meter hoog (wanneer ze
rechtstaan) en hebben tanden als messen. Bijna het klooster binnengetreden
komen er twee reuzen richting ons gewandeld. Ze kijken ons in de ogen en
stoppen heel dicht bij ons, ze hebben ons eten gezien in de zak op de rug van
Lim. We blijven staan en proberen weg te draaien van de apen, maar het kan niet
baten. Lim wandelt richting een muurtje om tegen te gaan staan, maar ze wordt
omsingeld door twee apen. Naar welke kant ze ook draaide, ze stond steeds met
de rug naar één van de twee rotzakken. Vanaf één van hen de kans ziet springt
hij op de rug van Lim naar de zak, Lim schiet in paniek en draait haar om de
aap af te schudden terwijl de tweede er ook bijspringt. Thomas neemt een kleine
rugzak van de rug (normaal mag het niet, maar wat doe je op zo’n moment!) en
geeft een ferme mep met die rugzak op één van de apen waarna ze er allebei
afspringen. De zak met ons eten gaat er ook mee af en onze duurzame proviand is
eraan! De rotbeesten krijsen om het eten en al gauw zijn er een stuk of vijf
apen zich tegoed aan het doen aan onze pistoletjes, broodjes, koekjes en
wasabinootjes. We hopen dat ze hun darmen eruit sch..ten van die wasabi’s.
Niets aan te doen, we moeten verder! Onderweg naar boven waarschuwen we de rest
van de wandelaars van de apen, maar de meesten geven een tandje bij richting de
apen in plaats van schrik te hebben, ze zullen wel zien dan… Na weer een tijdje
trappen lopen komen we twee Franse meisjes tegen rond een hoogte van 2300m en
ze vertellen ons dat de wolken gauw zullen opklaren en dat het Bus Park niet
meer zo ver hiervandaan is. Dit stelt ons gerust, want het begint weer door te
wegen, los van het gewicht dat we verloren zijn. Inderdaad, een half uurtje
later komen we aan de hoogste bushalte van de berg op 2400m. We gaan eens horen
wat het hier zou kunnen kosten om te overnachten en we maken al gauw de
conclusie dat het hier een zeer kostelijke grap zal kunnen worden. Omdat het
nog maar iets rond twee uur is, besluiten we nog wat verder naar boven te gaan.
We vragen de weg aan wat jonge Chinezen die ons verder begeleiden naar de
kabelbaan die 500m naar boven gaat. Het slaat een stevige klim over en maakt
het mogelijk om vanavond nog terug te keren met de bus naar beneden. Het zou ons
anders serieus veel gaan kosten om op die hoogte te slapen. Zo gezegd, zo
gedaan. We wandelen richting kabelbaan en hopen verkopers proberen ons ijzeren
elementen te verkopen voor onder onze schoenen. We zijn al tot hier geraakt
zonder, nu moeten we die prullen niet meer hebben. Aangekomen aan de kabelbaan,
kost het voor beiden 100Yuan, heen en terug. Dit hebben we er voor over en eens
bovengekomen is het nog een kwartiertje stappen tot we aan de hoogste top van
de Emei Shan komen. Het is het echt waard geweest, een prachtig zicht over de
Himalaya ver weg, de pieken die uitsteken boven een zee van wolken en aan de
andere kant de gigantische Golden Summit (een goudkleurige piek van wel zeker
40m hoog) waar gelovigen bidden om voorspoed en geluk. Deze plaats heeft weer
iets magisch in zich! We nemen prachtige foto’s van de omstreken en genieten
van het zicht. Zover je kan kijken wolken en bergen! Na een halfuurtje genieten
is het tijd om de weg terug naar beneden te beginnen als we de bus willen
halen. We wandelen naar beneden, nemen de kabelbaan terug en boeken een bus
naar Bao Guo Temple, onze halte! Het kost ons 100Yuan voor beiden en dat kan er
nog af! De rit zal drie uur duren en in het eerste kwartier gaan gedachten door
ons hoofd “nog zo lang, op deze manier??” De buschauffeur, blijkbaar ervaren in
dit circuit, sjeest van de bergen, steekt bussen en auto’s voorbij in bochten,
mistig overal en soms besneeuwde wegen. We mogen niet te veel naar de baan
kijken of de broek hangt vol. Aan de andere kant doet onze racepiloot er wel
maar een dik uurtje over in plaats van drie uur, dit wil al iets zeggen! We
stappen af en komen terug aan ons hostel. Daar krijgen we een andere kamer dan
voordien, want de vorige kamer was net naast de keuken en dat kon je horen ook!
We nemen ons een verdiend douch’ke en maken ons klaar om iets te gaan eten wat
verderop. Een overdekte plaats met verschillende restaurantjes. We bestellen
weer veel te veel, vier soorten gebakken groentjes met een hoop rijst en een
soepje met tomaat en ei. Dit alles smaakt enorm, maar de kooien op de
achtergrond gevuld met kippen, fazant, konijnen en aquaria met vissen die om de
haverklap willen ontsnappen verpesten het diner soms. Vooral wanneer de
serveuse, in zekere regelmaat, met haar visnet een visje vangt en dit ruwweg
met een stevige zwaai tegen de grond smakt. Één keer moet ze zelfs het bloed
van de vis van haar jas afvegen, het WWF en Gaia moeten hier hun
personeelsfeest zeker niet geven! In ieder geval, we krijgen ons feestmaal niet
volledig op en nadat we hebben duidelijk gemaakt dat we de rest van die lekkere
paprika’s en aubergines willen meenemen, vragen we de rekening en wandelen we
richting ons stulpje. We kijken de geweldige film “A beautiful mind” en vallen
lekker warm in slaap. (want we hebben na de derde overnachting hier eindelijk
door hoe je de verwarming aanzet!)
Dag 90 – 18/12/2013
Vandaag géén wekker. Lekker lui uitgeslapen en als kers op
de taart een lange douche! Die rotzakskes op den berg hebben zich ondertussen
een indigestie gegeten van onze bo’kes, dus we zijn genoodzaakt om terug naar
ons bakkertje te wandelen. We kopen wat fruit en brood en passeren een apotheek
waar we toch even stoppen om iets te vinden tegen onze hoest. De vrouw raadt
ons een hoestsiroop aan (licht smerig, maar te doen). Terug in Teddy Bear
Guesthouse is het tijd voor onze brunch. De rest van de dag houdt niet veel
actief, maar wel productief in. Thomas legt zich de hele namiddag/avond op bed
waar hij “A Thousand Splendid Suns” van Khaled Housseini uitleest, topboek! Aan
de andere kant van de matras ligt Lim met de laptop. De foto’s uploaden en
sorteren en de blog up to date houden, sterk werk. Na enkele uurtjes krijgen we
weer wat honger en eten de overschot van gisteren op met twee porties gebakken
rijst. Ter ontspanning even biljarten waar Lim haar kwaliteiten (en geluk) laat
primeren. Ondertussen hebben we vandaag ook nog het treinticket geboekt van
Chengdu naar Guilin. We moeten morgen de bus nemen voor een uurtje of drie
terug naar Chengdu. Van daar vertrekken we voor een treinrit van 25u28min
richting Guilin. De prijzen zijn hier waanzinnig hoger dan bijvoorbeeld in
India (waar treinen spotgoedkoop zijn), dus we hebben besloten om de “hard
Seats” te nemen en geen bedjes, die waren het dubbele van de prijs, wat zal dat
weeral zijn J
Na de biljart begeven we ons terug naar de kamer. Thomas is zijn tamme doen
vandaag en doet niets dan lezen. Limmeke daarentegen pakt na het bloggen nog de
rugzakken in die dan ook al klaarstaan voor vertrek morgenvroeg.
Dag 91 – 19/12/2013
Vanmorgen vroeg op want we willen de eerste bus naar Chengdu
nemen, we hebben namelijk gepland om voor de treinrit nog eens langs onze
geliefde Carrefour te passeren! Een gezellig ontbijtje met koffie en thee op de
kamer sluit ons verblijfje in Teddy Bear af. Tegen iets na half acht wandelen
we gepakt en gezakt naar het busstation van Emei en regelen onze bustickets
naar Chengdu. Kopje tegen kopje zitten we op de bus om nog een uiltje te
vangen. We worden regelmatig gewekt door het getoeter van de chauffeur (naar
wie of wat die toetert is nog steeds een vraag) en het extreem indiscreet
gerochel van de vrouw die ernaast zit, één van de kanshebbers op de trofee van
“goorste mens tijdens de trip”. Toch vatten we de slaap even en we worden net
wakker wanneer we de grote stad Chengdu
terug binnenrijden. De rugzakken terug op de rug en we wandelen verder naar
onze halte: “Carrefour”. ’t Is waarschijnlijk een grappig zicht: twee toeristen
die aan het shoppingcentrum aankomen, en daar twee karren nemen om hun
rugzakken in te vervoeren. Op die manier richting de rekken en inkopen gedaan,
alweer al wat we nodig hebben op zak: brood, charcuterie en elkaar J Na onze inkopen wordt
het stilaan tijd om richting Chengdu East te gaan, het station vanwaar onze trein
vertrekt. Nog even een KFC gedaan en daarna op naar het station. We vragen de
weg en een vrouwtje wandelt ons tot aan de metro, koopt daar tickets voor ons
en wijst de roltrappen aan waar we aan onze trein richting Chengdu East kunnen
nemen. In de ondergrondse metro ontmoeten we een Filippijnse vrouw die ook naar
het station moet en ze begeleidt ons bijgevolg volledig tot aan de plaats waar
we onze trein zullen nemen. Ze vertelt ondertussen dat ze een Engelse lerares
is hier in China en dat ze meer dan drie keer zoveel hier verdient dan in de Filippijnen.
Na nog enkele uurtjes gewacht te hebben arriveert onze trein op het perron en
we proberen door de controle te geraken, serieus geduw en getrek. Aan de
controle worden we tegengehouden want we hebben onze officiële tickets niet, we
moeten blijkbaar onze e-ticket nog gaan inwisselen. Een ambtenaar gaat met ons
mee want het is hier weer allemaal Chinees voor ons. Daar het ticket
ingewisseld en uiteindelijk toch op onze trein geraakt waar we uiteindelijk 27u
op zullen doorbrengen. In de wagon is het zoals ze het ons hadden beschreven:
overvol en luidruchtig. We lezen wat en kijken wat films terwijl onze trein op
een heel traag tempo verder boemelt. Chinezen zijn trouwens een smerig volkje.
Ze spugen en snuiten hun neus op de grond waarna een ambtenaar dit alles om het
uur wel komt opkuisen. Het is tijd om een slaapke te proberen doen want de klok
gaat al na twaalven…
Dag 92 – 20/12/2013
De nacht is niet zo evident geweest. Chinezen kunnen een pak
snurken en van fluisteren hebben ze ook niet teveel kaas gegeten. De
“hard-seats” doen hun naam eer aan want comfortabel slapen hoort er ook niet
bij. We hebben geprobeerd wat extra zeteltjes in te palmen en toch te kunnen
liggen, maar een volwaardige nachtrust kan je dit onmogelijk noemen. Daarnaast
geeft het ons niet zo heel erg want we hebben toch minstens vijftig euro
gespaard door deze klasse te nemen. Tegen de ochtend ontbijten we wat en doden
de rest van de uren door wat te kaarten en onze plannen wat te schetsen voor
Guilin en Yangshuo. We besluiten ondertussen dat we vanavond niet in de grote
stad “Guilin” gaan overnachten, maar ineens gaan doorreizen naar Yangshuo, maar
een uurtje met de bus. We beginnen stilaan op de klok te kijken, want na 24u op
de trein wordt het wel stilaan vermoeiend. We zouden normaal moeten toekomen om
kwart voor vijf deze namiddag, maar uiteindelijk wordt het dik zes uur eer de
trein haar eindhalte bereikt. Net voor de finish kuist het personeel de hele
trein nog op, worden de gordijntjes van de ramen gehaald en de hoezen gaan ook
van de zetels, hieraan kan de NMBS nog wel een puntje zuigen. Het is al duister
wanneer we met de rugzakken van de trein stappen en met de massa meegevoerd
worden naar het plein voor het station. Daar vragen we naar de bussen die ons
naar Yangshuo kunnen brengen. We komen uiteindelijk bij enkele mensen die
zitjes proberen verkopen van de bussen, het tarief is twintig Yuan, het dubbele
van wat onze Trotter zegt. We trachten wat af te pietsen, maar ze geven niet
toe. Achteraf gezien kloppen de prijzen want de Chinezen betalen dezelfde prijs
als ons voor deze bus. Onze Trotter, die maar enkele jaren oud is, geeft dus
veel lagere prijzen aan wat duidelijk wil zeggen dat China op korte termijn
serieus duurder aan het worden is. De koers is daarbij ook veranderd van 10Yuan
voor 1 euro naar maar 8Yuan, de spleetogen worden een sterke wereldmacht! Ale
vooruit, we stappen na onze overdosis treinrijden dan toch maar op de bus voor
nog een anderhalf uur waarna we aankomen in het meer pittoreske (maar wel
toeristisch groeiend) Yangshuo. We regelen een guesthouse voor 80Yuan, gooien
de rugzakken aan de kant en frissen ons wat op om de straten in te gaan. De
hoofdstraat is hier bekend om z’n vele winkeltjes met allerlei prullen (doet
tijdens deze periode wat denken aan de gemiste kerstmarktjes van bij ons) en na
even wandelen komen we aan een pizzeria waar we een meer dan degelijke pizza
verorberen. Daarna wordt het tijd om het nachtleven hier eens te gaan verkennen
want we werden daarnet in de hoofdstraat bijna omvergeblazen door de
gigantische boxen die hier buitenstaan. Dit is de manier van de verschillende
clubs om volk aan te trekken. We kopen ons een flesje likeur en aperitieven
alvast. In een club binnengekomen, precies een eeuwigheid geleden, bestellen we
een pintje en kijken het boeltje wat af. Sporadisch kruipt er iemand op het
podium om karaoke te zingen of te dansen. De twee professionele dansers (de man
schaars gekleed, de vrouw gecensureerd) spannen de kroon met hun performance.
De pintjes veranderen al gauw in Gin Tonic, dat hebben we vandaag wel verdiend!
De beentjes beginnen al gauw te bewegen en ’t is hier topamusement. In de club
zelf zitten ongeveer een dikke vijftig mensen binnen van alle leeftijden. We
worden al gauw benaderd door een kerel die ons cocaïne wil verkopen, maar die
vangt bot. Even later staat die vrij openbaar uit z’n eigen zakje te snuiven
omringd door z’n bende die zo strak als een konijn staan van de coke. Alles bij
elkaar is het een geestige avond en wandelen we tegen een uur of twaalf naar
onze kamer waar we als twee blokken in slaap vallen.
Dag 93 – 21/12/2013
Vanmorgen worden we rond een uur of tien wakker met een heel
droge mond. We gaan de straatjes in op zoek naar wat drinken. We komen aan een
bakkerijtje waar we een warme melk drinken en stuiten op de patisserie in de
toog. De taarten zien er ge-wel-dig uit en we komen op het idee om ons een
kersttaart te bestellen. Het wordt een Schwarzwaldcake, chocoladetaart gevuld
met confituur, crème en versierd met rode vruchten. Het zal toch wel een beetje
kerst zijn hier. Het taartje is wel voor makkelijk zes personen en kost ons
108Yuan, maar het kan ons niet geven. We keren terug naar de kamer en eten onze
bo’kes. Beneden aan de receptie heeft de kerel blijkbaar een computer waarop
facebook en onze blog wel blijkt te werken dus we geven het een poging.
Facebook gaat triestig en onze blog werkt uiteindelijk ook voor geen meter dus
we gaan terug richting kamer waar we nog wat verder typen en de omgeving wat
verkennen op het kaartje. Ondertussen skypen we nog eens met het thuisfront van
Lim waar ze aan het ontbijten zijn. Via skype en mail kunnen we hen onze blog
laten uploaden; technologie, ’t is handig als ’t macheert! Het is enorm zuiver
beeld via skype en we krijgen het idee om tv te kijken door de webcam. De
Vlaamse klassieker “Dossier K” kijken we vol spanning mee, precies thuis in de
zetel J Het
is stilaan avond aan ’t worden en we maken ons klaar om iets te gaan eten. Net
voor we vertrekken mailen we nog eens met Sinan, een Vlaming van bij ons in de
buurt die hier al enkele jaren in Yangshuo woont. Wat later zitten we in het
restaurantje “The Alley” waar we pasta met gerookte zalm en kippenborst met
roquefortsaus en frietjes eten. Naast ons zit een bende Chinezen die zich
tegoed doen aan het eten en hun sake en rijstwijn die ze bijhebben. Tijdens het
eten kijken we de US Open Snowboard Freestyle en daarna de Premier League:
Liverpool tegen Cardiff. Ondertussen checken we de mail nog eens via wifi en
blijkt dat Sinan al teruggemaild heeft. Hij beveelt “The Alley” aan om te gaan
eten (toeval?!) en blijkbaar kent de baas van dit restaurantje, Andy, Sinan
ook. Voordat Andy ons tot bij Sinan gidst moeten we eerst nog even meedrinken
met de Chinezen. Het worden vier stevige shotjes voor Thomas en met iets meer
dan 50° wordt hij goed opgewarmd J
Daarna gaan we samen met Andy tot bij de bar/gym van Sinan. Z’n ijskast staat
vol Duvel en hoe kunnen we dan anders dan uiteraard eentje drinken! Het wordt
een gezellige babbel met af en toe een kickerspelletje (dat Andy en Sinan
blijkbaar véél te veel spelen). Na twee Duvels voor Lim en drie voor Thomas
wordt het tijd om ons terug te trekken want we zijn weer de zatlapjes aan ’t
uithangen hier. Voordat we afscheid nemen vragen we nog hoe ze kerst vieren en blijkbaar
gaan ze allemaal samen dineren in The Alley, spijtig genoeg zit het klein
restaurantje al volledig vol dus we kunnen er waarschijnlijk niet meer bij. Wel
belooft Andy ons dat we zelfgemaakte pasta krijgen om ons eigen maaltijdje te
bereiden. Op onze flipflops wandelen we terug naar de kamer, Lim de hare
begeeft het en in de rug van Thomas halen we ons hostelletje uiteindelijk toch.
Slaapwel.
Dag 94 – 22/12/2013
We hadden het plan om vandaag te gaan fietsen richting de
maanvormige berg “Moonhill” en een marktje iets verder, maar we geraken
ab-so-luut niet uit onze nest vanmorgen, de Duvels zijn nog aan ’t verteren en
we zijn ’t blijkbaar niet meer gewoon! Na wat draaien en dommelen komen we dan
toch maar tegen half twaalf uit ons lekker warm bedje want we moeten uitchecken
voor twaalf uur. We pakken ons boeltje, wandelen tien meter verder en komen aan
een ander hostel waar we gisteren al een kamer besproken hebben voor 80Yuan.
Het is hier véél gezelliger én het heeft een eigen keukentje waar we onze kerstmenu
zullen prepareren! Op ons vers kamertje ontbijten we en de kopkes vinden het
vandaag geen dag om te fietsen! We besluiten om hier te blijven, groentjes te
gaan kopen en een potje soep te maken. Dit wordt het plan en we wandelen de
straten in op zoek naar wat groentjes. Na een supermarkt en een straatmarktje
hebben we genoeg ingrediënten voor een serieus potje soep, vers fruitsap en
rijst. Op de weg terug naar onze guesthouse “sweet olive” passeren we iets wat
Lim al een tijdje zoekt, maar zich tot nu toe nog niet aan durfde wagen: een
kapper! Niet getwijfeld gaan we ons gerief even droppen en Limmeke laat haar
soigneren. Ze legt zich op een tafel met haar hoofd in een pompbak waar de
kerel haar haar minstens twee keer wast en het hoofdje grondig masseert!
Genieten! Thomas besluit alvast de keuken te gaan verkennen, maar de hotelbazin
staat zelf achter haar fornuis. Ze zegt dat het onmogelijk is om mee te komen
staan koken op dit moment dus ze belooft dat we het morgen mogen gebruiken. Ze
voelt zich wat schuldig en nodigt ons bij deze uit om vanavond mee met hen te
eten, nog nooit meegemaakt dat mensen van een guesthouse zo gastvrij zijn! Dus
vandaag wordt een rustig dagje en wanneer Lim terugkomt van de kapper (schoon
resultaat trouwens, die Chinezen kunnen er wat van) verhuizen we naar het
dakterras waar ze Thomas z’n haar onder handen neemt. Terwijl ze het coupke wat
bijknipt blogt Thomas nog wat dagen bij. Tegen een uur of vijf is Lim, de
kapster, klaar. We hebben nog drie uur voordat we mogen aanschuiven voor het
diner dus we gaan onszelf weer eens nuttig maken: “tijd voor de was!”. We
hebben minstens 5kg was en dat zou ons bijna 100Yuan kosten om dat te laten
doen, dus we gaan wat besparen! Na een dikke twee uur wassen hangt onze kamer overvol
met druipende, goedruikende kleren, tijd voor onszelf nu! Na een deugdelijk
douch’ke gaan we naar beneden waar de dampende kommen vol eten klaarstaan. Onze
hotelbazin “Coffee” heeft gekookt voor acht personen deze avond. Allemaal
vrienden en geburen (daar zullen we morgen dus ook voor moeten koken). Het is
een echte feestmaaltijd! Twee kommen pikante kip, krokant gebakken
varkensvlees, een grote pot bouillonsoep met lotuswortel, rijst, opgevulde
paprika’s, vleestaart en nog wat groentjes. De lat ligt bij deze serieus hoog
voor morgen. We waren van plan om een ordinair tomaat-paprika-wortelsoepje te
maken, maar ’t zal iets meer moeten worden… Het idee was om nog even te gaan
biljarten bij Sinan, maar met het buikske vol kruipen we in ons vers bedje, onder
onze was, om nog een filmke te kijken: “A beautiful mind”.
Dag 95 – 23/12/2013
Vanmorgen hebben we heel actieve plannen! We hebben de
wekker om 7u gezet om na een stevig ontbijtje te vertrekken voor een stevige
fietstocht tot de middag. We zullen moeten doortrappen om op tijd terug te zijn
om de boodschappen voor ons diner nog te gaan doen! De wekker loopt af en
Thomas gaat voor snooze, nog een keer snooze en dan gaat de wekker uit, de gsm
weg en we blijven verdomme lekker warm in onze nest liggen, wie gaat er nu ook
fietsen met deze temperatuur zo vroeg ’s morgens?! J Enkele uurtjes later tegen
tienen worden we wakker, nemen een goed warm douch’ke, ontbijten op onze kamer
en vertrekken naar het marktje voor onze inkopen. We besluiten eerst even langs
Andy in The Alley te passeren omdat hij gezegd had dat hij wel wat Westerse
ingrediënten heeft die we mogen gebruiken. Tegen half twaalf komen we daar aan,
niemand! We vragen de buurvrouw om even te bellen naar Andy en over een dik
half uurtje zal hij er wel zijn. Sinan z’n gym is ook nog niet open dus we
wandelen al eens wat rond op het marktje om terrein te gaan verkennen. De
openbare beenhouwers met echt élk lichaamsdeel van varkens en kippen op de
snijplanken springen het meest in het oog. Daarnaast zijn de zwemmende en
gevierendeelde vissen ook een forse attractie op het marktje. Voorlopig genoeg
gezien, we gaan naar Andy en vragen hem of hij met ons even naar het marktje
wil gaan. Hij heeft tenslotte z’n contacten daar en krijgt de lokale prijzen,
daarnaast spreekt hij ook wat meer dan een notie Chinees dus we kunnen zo
iemand wel gebruiken vandaag. Hij kan tegen een uur of één dus we hebben nog
even tijd. We gaan alvast onze soep maken voor vanavond:
tomaat-wortel-paprikasoep met rijst. Het wordt een bende van acht vanavond dus
dit zal hen wel al wat opvullen. Terwijl de soep doorkookt gaat Thomas samen
met Andy naar de markt. Hij komt terug met anderhalve kilo varkensvlees,
patatten, broccoli, een hoop champignons, nog groentjes, tomatenpuree, mozarella
en room. Het is nu een uur of twee en we eten pas tegen acht uur dus we hebben
nog wat vrije tijd. Die spenderen we in de bar bij Sinan. Een paar pooltjes en
kickers met een pintje bij kan altijd! Tegen vijven wensen we hen een gezellige
avond en trekken we naar ons keukentje. Het is een goede teamwork tussen ons
twee en tegen acht uur hebben we een lekker dik soepje, gebakken koteletjes met
pepersaus, gebakken varkensvlees met oosterse kruiden, gewokte aubergines met
groene pepers en pittige soyasaus, kortgebakken champignons, een serieuze kom
broccolipuree gegratineerd met mozarella en gebakken patatjes met tomaat en
ajuin. De gewoonte in China, zoals algemeen bekend, is dat ze hier eten uit
kommetjes en met stokjes dus alles is iet of wat bereidt om het zo te eten. De
acht personen zijn er uiteindelijk elf geworden en al een geluk dat we op grote
schaal gekookt hebben want er is meer dan genoeg. De mondjes gaan allemaal open
wanneer ze alle kommen eten zien staan en het doet deugd om iedereen (Chinezen
en Westers eten was een vraagteken uiteraard) écht te zien smullen van het
eten. Er schiet bijna niets over, boeferkes! Ze bedanken ons enorm voor het
kokkerellen en ze willen niet dat we dan ook maar iets helpen aan het afruimen
of afwassen. Na nog wat geklets met de bende kruipen we het bedje in want we
hebben morgen afgesproken om met Linda, een vrouw van Hongkong die hier een
verblijfje heeft en de buurt op haar duim kent, te gaan fietsen.
Dag 96 – 24/12/2013
Kerstavond vanavond en we zullen bediend worden want Coffee
en Linda gaan samen koken voor ons en de hele bende. We kunnen het niet laten
om toch nog even achter het fornuis te kruipen dus we prepareren onszelf
vanmorgen een lekker kerstontbijtje. Vers fruitsap, spiegeleitjes met tomaat en
ajuintjes, hete koffie, toastjes en onze charcuterie. Na dit stevig ontbijt
komt Linda ons ophalen tegen tienen. Onderweg naar het fietsverhuur komen we
een Duits koppel tegen dat hier net is aangekomen. We sturen hen uiteraard naar
Sweet Olive! Daarna huren we ons vervoer voor vandaag: een tandem met mandje,
rugleuningen en een dakje erbovenop J
we vertrekken samen met Linda en Alice, een vriendin van Linda, richting
Moonhill (een maanvormige berg zoals de naam het wel verklapt), Big Yan Tree en
de Li River. Onderweg passeren we enkele tuintjes waar Linda regelmatig een
handje toesteekt als tuinier. Ze is namelijk bezeten van kruiden, bloemen en
planten. Ze brengt ons naar een klein huisje met een grote tuin dat ze huurt en
waar ze haar vrij tijd spendeert. We fietsen door de velden, bergen, langs de
rivier, allemaal enorm pittoresk en bergen zoals we ze nog nooit eerder gezien
hebben: smalle, hoge bergen. We stoppen aan de Li River, een prachtige plek om
een foto te trekken, en we ontmoeten enkele Chinezen die daar gezellig zitten
te zitten. We plukken enkele grote citroenen en ze snijden deze voor ons. Weer
iets later fietsen we door richting een plaats waar Linda de lunch gepland
heeft. Ze zegt ons vooraf dat we daar lekkere vis gaan eten en dat we niets
mogen betalen! We protesteren en ze zegt dat we gisteren al genoeg gedaan
hebben voor hen dus dit is het minste dat ze willen terugdoen, lief! Onderweg
naar het restaurantje kopen we ook nog verse aardbeien van het veld. Ze liet
gisteren al iets vallen over lunch op de bamboevlotjes en dit wordt het ook.
Allemaal bamboevlotjes met een tafeltje en wat stoeltjes op. Inderdaad, de vis
is hier geweldig (maar liefst twee grote guusten) samen met gebakken groentjes,
tofu, bamboe met varkensvlees en rijst. Na de, op z’n minst uitgebreide, lunch
gaan we terug de fiets op door de countryside en komen aan een riviertje. Dit
plaatsje is blijkbaar gegeerd voor haar mooie panorama want er zijn maar liefst
drie trouwers hun foto’s aan ’t nemen. Leuk gezicht! We doen dan uiteraard
hetzelfde en ondertussen passeert er een caravaan kleine vlotjes met op elk
vlotje een duo toeristen en een roeier. Blij dat we daar niet tussen zitten
want het romantische is er ook af als je met een twintigtal vlotjes bij elkaar
de rivier afvaart. We starten de fietstocht weer en de volgende halte is de Big
Yan Tree, een boom van ongeveer 1500 jaar oud (hoe ze daar de leeftijd op
plakken is nog steeds een vraag) die midden tussen de bergen staat. Daar
drinken we een biertje en kopen een souvenirtje. Nu wordt het stilaan tijd om
terug naar het centrum te fietsen want we moeten nog inkopen gaan doen voor
vanavond. Bij het marktje aangekomen mogen we weer niets betalen. Wij kiezen
wat groentjes en aardappelen terwijl Alice dit betaalt, we voelen ons stilaan
ongemakkelijk maar dit is blijkbaar hoe Chinezen in elkaar zitten. Weer een
hoop champignons voor vanavond en verse vis! Terug aangekomen in Sweet Olive
wordt duidelijk dat we echt niets mogen doen vandaag. Coffee is volop bezig met
haar voorbereidingen en Linda gaat hetzelfde doen, wij mogen relaxen! De
Duitsers zijn ondertussen ook terug aangekomen van hun fietstocht (Hannes en
Hanna zijn hun namen) en zouden graag ook mee-eten vanavond, maar ze willen wel
iets terugdoen. Ze zeggen dat ze iets van taart zouden willen kopen of zo en
dat doet ons eraan herinneren dat onze taart al enkele uren klaarstaat in de
bakkerij. Thomas zegt dat hij wel even met hen de straten ingaat en Lim gaat
haar mail eens checken. In de bakkerij aangekomen staat onze kersttaart al
gereed: een Schwarzwaldtaart (chocoladetaart gevuld met slagroom, kersen en
aardbeien…mmmmhh). Hanna en Hannes kopen nog wat extra gebak en willen ook
graag nog wat vers fruit voor vanavond. We doen de inkopen, zetten ze af in
Sweet Olive, pikken Lim op en gaan om drank voor vanavond: een pint of vijf
voor ons en een fles rode wijn voor de Duitsers. Het is iets na half acht en
Coffee en Linda zijn nog volop bezig. Hanna en Hannes gaan even naar hun kamer
en wij gaan ons tweetjes rustig wat rondkuieren en wat vertellen en denken over
hoe de feestdagen thuis (zouden) zijn. Niettemin dat we hier gezellig in China
zitten, het kerstgevoel en de familie en vrienden worden toch gemist! Tegen
half negen komen we terug in Sweet Olive en het eten staat bijna allemaal op
tafel. Het is weer een leuke bende van twaalf personen. Er staan maar liefst
elf verschillende schotels op tafel (los van de rijst en de soep), een echte
kerstmaaltijd! We eten ons overvol en stilaan vertrekken de meeste Chinezen
terug richting huis. Ze willen blijkbaar niet wachten tot het dessert dus meer
voor ons J.
Achteraf gezien ook niet abnormaal want kerst en nieuw wordt hier niet gevierd.
We gaan onze taart halen en het gebak en fruit van de Duitsers. Het is een
dessertenbuffet met als kroon onze schwarzwaldcake! Kaarsjes erop, iedereen
blazen, ’t is gezellig. Met een overvolle buik stappen we nog even tot aan The
Cave om Sinan, Andy en nog wat anderen een zalige kerst te wensen. Nog wat
gedronken en gekickerd en nu tijd voor wat rust.
Dag 97 – 25/12/2013
We hebben geen zin om uit ons bedje te komen vanmorgen en
slapen regelrecht tot de middag. Ons bedje is veel te goed hier! Limmeke gaat
ontbijt maken vandaag dus Thomas blijft liggen tot half twee en onze
keukenprinses heeft ondertussen al yoghurt met een kom vers fruit geprepareerd.
De boodschappen zijn ook al gedaan, enkel de spaghettisaus moet nog gemaakt
worden. Daar had Limmeke wat problemen mee omdat ze gisteren het topje van haar
duim heeft geamputeerd met de bereiding van ons diner. Thomas maakt de saus,
Lim de spaghetti en tegen half drie kunnen we aan tafel. De kers op de taart is
sowieso de geraspte mozarellakaas! Tijdens ons (zeer op tijd) ontbijt maken we
een menu voor vanavond en bijkomend ook alle ingrediënten die we zullen gaan
halen op de markt. We wassen ons boeltje af, vertrekken naar de markt en komen
tegen een uur of vijf terug in Sweet Olive. We zullen eens beginnen aan onze
kerstmenu. We zijn nog niet goed bezig of Linda komt al goeiendag zeggen met
een cadeau’tje voor ons. We krijgen elk een sjaal van haar, lieve madam!
Ondertussen muist Lim er even vanonder, ze moet blijkbaar nog iets gaan halen…
Tegen goed acht uur kunnen we onze menu serveren: verse ajuinsoep,
tomaat-wortelpuree gegratineerd met mozarella, stroganoffsaus, gebakken
varkensblokjes, gebakken groentjes, prei en broccoli met bechamelsaus en
gebakken champignons met een hoop look. De Chinezen kijken weer op van onze
Westerse keukenkwaliteiten! Na het eten komen Coffee en Dwan af met een pakje
voor ons. Lim krijgt een Chinese portefeuille en Thomas een riem (Coffee had al
opgemerkt dat Thomas een touwtje van ongeveer 30 cm gebruikt om z’n broek op te
houden), we voelen de kerstsfeer toch een beetje hangen J Lim komt daarna nog op de
proppen met een pakje voor Thomas: Chinese stokjes in een knap dozeke! We
krijgen ook nog de tip om de applicatie WeChat te downloaden. Hiermee kan je
videoboodschappen verzenden naar contactpersonen en deze kun daar achteraf op
dezelfde manier op antwoorden. Bijgevolg staat onze berichtenlijst al vol met
onnozele berichten van Coffee, koddig vrouwke!
Dag 98 – 26/12/2013
Weer gezellig uitgeslapen en na een douchke gaan we de
overschot van onze spaghetti opeten, zoals algemeen bekend, spaghetti is de
volgende dag nog lekkerder! Na het eten en inmiddels ook al kort na de middag
schrijft Lim haar kaartjes en Thomas gaat om postzegels en ook nog om iets
anders… teruggekomen in Sweet Olive krijgt Lim haar kerstpakje: Sandalen!
Degene die ze had van India zijn tot op de zool versleten! Spijtig genoeg
passen ze niet en moeten we terug naar de winkel. Ons Limmeke leeft nogal op
grote voet en bijgevolg is de grootste schoen van het winkeltje niet groot
genoeg voor haar. Daarnaast hebben Chinezen ook echt wel kleine voeten en de
maat 41 die ze liet passen was hooguit een 39 dus we krijgen onze centjes
terug. Na enkele winkeltjes komen we toch een gepast sandaaltje tegen en zonder
twijfelen aangeschaft. Daarna checkt Lim haar mails, facebook en de trein naar
Kunming terwijl Thomas gekluisterd aan de televisie zit voor wat nostalgie: Tom
& Jerry! Ondertussen skypen we nog even met het thuisfront van Thomas. Het
hele gezin plus de buurvrouw wensen ons een zalige kerst. De Rommel en Coby
komen ook hallo zeggen en ’t is enorm hoe onze witte kat verdikt, ’t zal aan de
feestdagen liggen zoals de meeste mensen zeggen J
als diner eten we broccolipuree en wat Chinese gerechten. Er is ook een Belg
uitgenodigd die hier in Yangshuo woont, blijkt dat hij een collega is van Dwan.
Ze werken beiden in “Black Rock Climbing”, een agentschap dat onder andere
klimmen organiseert. Na het eten nodigt Linda ons uit om mee te gaan naar de
Karaokebar. Zingen is niet onze beste eigenschap, maar leutig is ’t wel. Een
goed flesje wijn erbij en iedereen zingt wel een paar liedjes (sommigen zo vals
als een kat, wij onder andere…). Voor het slapengaan skypen we nog even met
Lorca en nonkel Jan. Ondertussen weeral half twee, we zullen er weer vroeg
uitkunnen morgen.
Dag 99 – 27/12/2013
Natuurlijk weer op tijd opgestaan, ahum… We hebben ons
ontbijtje gemaakt tegen een uur of één. Gekookte eitjes met soldaatjes,
toastjes met confituur en choco met om af te sluiten een smoothie van banaan,
kiwi, appel, passievrucht en appelsien. We hadden gepland om vandaag tot aan
XingPing te fietsen, maar ’t is weeral vrij laat dus we weten niet goed wat
doen. Coffee vraagt of we een planning hebben en we kijken bedenkend… ze stelt
voor om vandaag te gaan klimmen want haar vriendje Dwan moet vandaag begeleiden.
We zeggen dat 220Yuan (de eigenlijke prijs) wat veel is voor ons, we hadden dat
wel al eens gezegd. Ze onderbreekt ons meteen en zegt dat we voor een
vriendenprijsje van 50Yuan mogen klimmen, super!! We huren een fiets om tot aan
de klimplaats te fietsen. Aangekomen aan de muur beseffen we dat we dit beiden
nog nooit gedaan hebben. Een vijftig meter hoge rotswand met hier en daar wat
spleten. Het is dus echt Freestyle-climbing! We beginnen rond een uur of drie.
Thomas klimt drie keer en Lim twee keer. We moeten uiteindelijk stoppen omdat
het echt wel donker wordt nu. Zonder twijfel een superzalige ervaring! Tegen
zes uur fietsen we terug en onderweg stelt Coffee voor om uit te gaan eten
vanavond. Goed idee want veel tijd om te koken is er toch niet meer. Aangekomen
in het centrum komen we twee Denen tegen die ook aan het klimmen waren. Ze
hebben ons trouwens een fantastische tip gegeven: in plaats van het vliegtuig
te nemen vanuit Kunming naar Chiang Mai, te reizen per trein naar het zuiden en
via Vietnam Thailand binnenkomen. Achteraf gezien hebben we het licht aangepast
en we zullen naar het zuiden van China reizen om zo via Laos het Noorden
Thailand binnen te komen. In ieder geval, een idee dat weloverwogen goedgekeurd
wordt door ons! De gasten gaan mee eten vanavond in het restaurantje waar je in
een frigo zelf je groentjes en/of vlees aanduidt. Dit wordt dan gewokt en je
krijgt er een potje rijst bij. Samen met een grote pint kost ons dat 24Yuan per
persoon, goede zaak voor ons budget! De Denen gaan al iets vroeger van tafel
want ze gaan zich laten masseren. Wij wandelen nog even met Linda door de
straten en ze gaat met ons langs een straatmuzikant. Ze vraagt hem of hij wat
wil spelen voor ons en na een tiental minuutjes staan er minstens twintig
Chinezen mee te zingen. Blijkbaar is de gitarist/zanger de Chinese schlagers
uit de kast aan ’t halen. Tegen tien uur komen we terug op onze kamer en ons
Limmeke is moe. Thomas had nog afgesproken met de Denen om iets te gaan drinken
dus hij gaat alleen op de lappen. Na enkele Duvels en nog een KFC om het
boeltje af te sluiten gaan ook zijn oogjes dicht.
Dag 100 – 28/12/2013
De energieke Chinezen boren ons wakker deze morgen. Toen we
hier aankwamen was ons hostelletje een rijhuis, vandaag de dag is het een open
bebouwing geworden. ’t Is blijkbaar de tijd van ’t jaar om af te breken want de
twee buurhuizen liggen zo plat als een vijg wanneer we opstaan tegen de middag,
Thomas een lichte hoofdpijn (of van de werken of van iets anders… we laten het
in ’t midden). We eten een stevig ontbijt: spiegeleitjes met tomaat en ajuin,
vruchtensap en toasten. Coffee zit mee te chillen in haar krokodillenpak
wanneer we haar vertellen dat we hier blijven voor Nieuwjaar, haar reactie
maakt duidelijk dat ze het niet erg vindt J
we zetten nog wat foto’s op de pc om door te sturen naar onze back-up’er
Janneman en gaan ondertussen wat boodschappen doen en de kaartjes posten. Na
een lange wandeling komen we terug in het centrum. Thomas besteld net een
satétje aan een kraam op straat wanneer z’n naam wordt geroepen. We draaien ons
beiden om en, hoe klein is deze wereld, we kijken in de ogen van Israëli’s die
we in de Himalaya zijn tegengekomen. Ze zitten op het terras van een
restaurantje en we zetten ons er uiteraard even bij. We hebben nog een uurtje
vooraleer we moeten gaan eten in het restaurant van gisteren (Linda had Beerfish
besteld voor vandaagJ).
Nadat we hen vertellen hoe we tot hier geraakt zijn, vertellen ze ons dat ze al
in Dali geweest zijn, onze volgende halte. Ze hebben daar in een klooster
geleefd voor 4 dagen en Kungfutraining gevolgd. Het is een soort
spartanentraining waarbij je moet leven volgens exacte regels, maar zeker de
moeite waard! Het kost 500Yuan voor een week per persoon inclusief slapen,
eten, training, … alles samen klinkt het interessant! Na een gezellige babbel
met de kerels, moeten we vertrekken want ’t is bijna etenstijd. We komen aan in
het restaurantje en Linda heeft inderdaad haar fameuze biervis besteld. Twee
serieuze guusten in een pan met allerlei kruiden, bier, soyasaus en chili.
Daarbij nog wat schoteltjes groenten en rijst en het feestmaal is compleet! Na
een lekker diner gaan we stilaan terug naar Sweet Olive, maar niet voordat
Linda ons een cd geeft van de muzikant van gisteren! We lezen nog wat in onze
boeken en vallen eens op tijd in slaap!
Dag 101 – 29/12/2013
We geraken er goed uit, de wekker om acht uur, ontbijtje om
negen uur en tegen dik half tien vertrekken we richting het fietsenverhuur. We
huren twee fietsen, deze keer geen tandem, en om tien uur stipt zijn we
onderweg naar Xingping, ongeveer een 30 kilometer verder. Na een deugddoende
fietstocht van ongeveer een uurtje of twee komen we aan in het centrum van
Xingping waar een markt aan de gang is. Het eerste kraampje dat we tegenkomen
is een soort kermisattractie waar de uitbater allemaal visjes in plastic
bekertjes op de grond heeft gezet. De kinderen (of volwassenen) mogen dan drie
ringetjes gooien voor 1 Yuan. Een ring rond een bekertje is een visje gewonnen!
Thomas voelt zich, zoals gewoonlijk, weer als kind en moet natuurlijk eens gaan
proberen. De eerste keer niets, de tweede keer prijs! We hebben een visje, maar
wat doen we daarmee? Er staat een triestig meisje te kijken naar de vissen en
Thomas wil het aan haar geven. Ze is te verlegen om het aan te nemen en we
wandelen maar wat rond met onze vis op het marktje. Terwijl we wat eten op het
marktje komen we tot het besluit dat we nog een visje gaan proberen vangen en
ze gaan meenemen naar Sweet Olive. Een leuk cadeau’tje voor Coffee en Dwan! Lim
probeert deze keer en van de eerste ring is het prijs! Goed, nu met onze twee
vissen nog even verder fietsen naar de plaats die we willen zien. Het is
namelijk hier ergens waar de foto getrokken is die gebruikt is als achtergrond
van het 20Yuan-biljet. Even verder komen we aan dat plaatsje en inderdaad, het
uitzicht is knal dat van op het biljet. We fietsen nog even rond en besluiten
dan om aan onze terugweg te beginnen. We fietsen op ’t gemakje terug en
besluiten om even van de grote weg af te gaan en door de landschappen te
fietsen. Niet echt een goed idee want een kilometer verder stopt het
landweggetje en moeten we met onze fietsen en vissen over de akkers en
terrasbouw ploeteren om daarna terug op de grote weg te komen. Nog wat
kilometers verder kopen we ons een pintje en gaan even uitblazen op een
speelpleintje waar we basket spelen met de lokale jeugd. We vertrekken terug
richting Yangshuo en zien dat ons plastic zakje met onze vissen begint te
lekken, evenals de achterband van Lim haar fiets. Al een geluk dat ze daar op
voorzien zijn want iets verder kunnen we hem al terug oppompen, nu wat gas
bijgeven voor onze vissen zonder water zitten. Tegen een uur of vijf komen we
aan in Yangshuo en gaan we ineens wat boodschappen doen voor het eten vanavond.
We kopen ook nog een bokaal die we meenemen naar onze kamer. Daar mogen onze
vissen, vanaf nu genaamd “Tom & Jerry”, rondzwemmen in hun bokaaltje met
een plantje, schelp en wat stenen. ’t Was weer aan ons om te koken dus we maken
ons eten klaar tegen een uur of acht. Deze keer veel groentjes en gewokte
noodles, een schoteltje varkensvlees en daarnaast heeft Linda nog een biervis
geprepareerd voor vanavond, lekker! We trekken ons terug in ons kamertje en
drinken daar een flesje rode wijn terwijl we “The Untrue Story of Graham
Chapman” door Monty Python.
Dag 102 – 30/12/2013
Die paljassen van buren hebben deze ochtend bijna onze kamer
afgebroken, we zijn bijna letterlijk uit ons bed geboord! We komen eruit tegen
iets na tienen en voor de verandering maken we vanmorgen pannenkoeken met
appeltjes. Ondertussen heeft Coffee voor ons de treintickets al geregeld naar
Kunming dus dat is dan ook weer in orde. Na ons afwasje gaan we inkopen doen
voor morgen. Voor we de deur uitstappen krijgen we het slechte nieuws van Bram
& Tessy (Bram is Lim haar neef) dat het goede nieuws van de geboorte van
hun tweeling (Laura & Emily) tenietgegaan is met het overlijden deze nacht
van Laura na maar één dagje geleefd te hebben op deze wereldbol. We zijn er
allebei even niet goed van en zullen dat voelen voor de rest van de dag. Op
zulke momenten is het moeilijk om ver weg te zijn van huis want je kan van hier
zo goed als niets doen. Niet dat je iets kan doen, maar toch … We laten de
boodschappen voor wat ze zijn en gaan wat wandelen en om centjes voor de
komende dagen. Na enkele uurtjes gaan we iets drinken en spelen een dobbelspel
dat we in Varanassi hebben geleerd. Het is al bijna zeven uur en we besluiten
om wat te gaan eten. Terug in hetzelfde restaurantje (waar ’t goed is, moet je
teruggaan) eten we wat en proberen de gebeurtenis van vannacht wat te plaatsen,
laat ons hopen dat Emily de kracht heeft om erdoor te komen! We keren terug
naar Sweet Olive waar we Coffee en Dwan hun visjes geven en ze beloven goed te
zorgen voor Tom & Jerry! Tegen negen uur gaan we ons bedje in, lezen nog
een boekje en dommelen in na toch wel een grijze dag.
Dag 103 – 31/12/2013
Deze morgen gaat Thomas alvast om de pasta en maakt
tomatensaus met paprika en look, mmmh! Daarna lezen we ons boek op het
dakterras van Sweet Olive, de zon schijnt hier dus we besluiten niet om
boodschappen te gaan vooraleer de zon hier weg is. Tegen half vier zitten we
bijna in de schaduw en het wordt stilaan tijd om in actie te schieten voor ons
eindejaarsdiner! We halen koekjes in de bakkerij, gin, tonic en bruiswater
(eerste keer in China dat we écht bruiswater vinden van het merk “Watson’s”,
dit voor de bruiswaterdrinkers die naar China willen reizenJ). Daarna nog wat
groentjes want vlees hebben we nog wel ergens liggen. Om een uur of vier gaan
we aan de slag met gin-tonic bij de hand! Coffee is nog wat bezig in de keuken
(haar fameuze appelsoep aan ’t maken) dus wij snijden alvast onze groentjes.
Lim maakt haar geprepareerd salades klaar terwijl Thomas z’n groentjes snijdt
voor de provencaalsaus, de eerste gin-tonic ondertussen gesneuveld! Thomas
begint te koken wanneer Coffee haar plaats afgeeft. Lim assisteert zeer goed
met het bijschenken van onze godendrank! Uiteindelijk hebben we een supermenu!
Petattenpuree, salades (sla, tomaat, wortel, komkommer, dressing en pijpajuin,
da’s lang gelden!), bloemkool en broccoli in bechamel, provencaalse saus,
varkensvlees in appelsiensaus, biervis van Linda, pompoen en champignon van
Coffee en ook haar appelsoep ontbreekt niet! Na ’t eten gaan de gsm’s aan voor
een streep muziek en ondertussen ledigen we onze fles gin. Na een verfrissende
douche trekken we naar Sinan want het is ondertussen al half twaalf. Tegen
twaalf uur, met duveltje in de hand, vieren we Nieuwjaar. Het deed wel raar, de
eerste keer dat het niet zo uitbundig kussen en aftellen is, ver weg van alle
vrienden en familie… Awel ja! Zo hard missen we jullie J Linda kraakt een fles
appelcider terwijl Coffee en Dwan ons nog trakteren op een duveltje. We zijn al
serieus beschonken en spelen onze eerste pool van het nieuwe jaar om wat te
ontnuchteren. Tegen twee uur sluit Sinan de bar en trekken we samen met hem
naar Demobar. Daar krijgen we nog een shotje gratis en uiteraard drinken we
daar nog een duveltje. Tegen een uur of half vier schommelen we terug naar
Sweet Olive en (iedereen die al beschonken thuis gekomen is begrijpt dit) we
warmen de spaghetti op, want van drinken krijg je honger! In gezelschap van de
tekenfilm “101 Dalmatiërs” eten we wat en uiteindelijk gaan we toch onze kopkes
neerleggen. Het is ondertussen kwart voor vijf en over 2 uurtjes moeten we
skypen met het thuisfront, dan vieren ze daar Nieuwjaar. Onze wekker gezet en
tot seffes!
Dag 104 – 1/1/2014
We worden gewekt door – alweer – onze buren die aan beide
kanten weer volop aan hun afbraakwerken beginnen. We kijken op onze wekker en
zien dat het 8uur is… 8uur! Oei, skype gemist! Het alarm dat we om 6u30 hadden
gezet, daar zijn we deze keer lossendoor geslapen. We kijken nog snel eens op
onze laptop, maar niemand meer online. Iedereen gaan feesten of gaan slapen.
Misschien hadden de werken beter een dik uur vroeger begonnen vandaag… Gelukkig
hebben we voor dat lawaai wel een oplossing gekregen van Coffee en Doan, want
kamer 301 (een verdiep hoger en iets dikkere muren met minder openingen in) is
ons ter beschikking gesteld speciaal voor onze nieuwjaarsdag. We slenteren dus
een verdiep hoger en ploffen ons neer onder de verse dikke lakens, zalig! De
werken hebben ons beduidend minder gestoord hier, want we worden pas wakker
rond 13u, zoals dat op een echte nieuwjaarsdag moet zijn vooraleer we de
familie gaan bezoeken. Al is dat laatste er deze keer niet bij. We maken het
dus lekker gezellig onder ons tweetjes. Na een deugddoende bruiswater nemen we
een idem douche en gaan daarna ontbijt maken: zacht gekookte eitjes met toast
en salade (van gisteren) en daarbij een grote pot thee voor onze dorst! Omdat
het zonnetje weer goed schijnt, kruipen we terug op terras met onze boeken en de
laptop. We skypen met mama en papa van Lim (Gelukkig Nieuwjaar!) en dat al rond
half 8 Belgische tijd J
Het is plezant om mee de sfeer van de dag op te snuiven op het thuisfront met
de traditionele familiebezoeken op de planning en Sammeke dat nog in zijn bedje
ligt (uiteraard, dat zou bij ons van tzelfde zijn!). Terwijl Thomas verslonden
is aan het boek The Hunger Games breidt Lim op internet onze route op google
maps uit. De lekkere tas warme melk met honing die Lim voor zichzelf
geprepareerd heeft, wordt na enkele seconden al onhandig omver gestampt…typisch
tafereel op de eerste dag van ’t jaar. Zonde! Als het bijna tijd is voor het
diner gaat Thomas zich alvast installeren in zijn ondertussen vertrouwde keuken
terwijl Lim inkopen gaat doen voor de treinrit van morgen. Omdat de honger en
de goesting op deze dagen rare wendingen kan aannemen, besluit Lim de overschot
van de spaghetti van gisterenochtend en deze nacht verder op te eten. Want dat
smaakt! Thomas en Coffee prepareren weer vanalles en nog wat in de keuken en
Lim leest ondertussen haar boek (2e boek van de Hunger Games). Vier
uurtjes later, tegen 21u is iedereen van de partij en staat de tafel weer
overvol met lekkernijen: broccolipuree, vlees met champignons, vis van Linda,
rijst, broccoli in béchamelsaus (deze keer door Coffee gemaakt, omdat ze het zo
lekker vindt!) en nog wat chinese gerechten. Hoewel we al wat moe worden en
onze bedje in zouden willen, komt Linda nog af met haar beloofde kaastaart. Wat
ziet dat er lekker uit! De taart is gemaakt in de coffeebar waar ze verblijft
en zelf heeft ze er een hele hoop aardbeien op gestrooid, mmmm! Ze heeft ook
nog een cadeau in petto, want ze haalt uit haar zak 2 amuletten met onze beide
namen op en de datum dat we in Yangshuo waren. Prachtig! We kunnen niet meer
dan voldaan zijn (van het eten en de enorme gastvrijheid hier), dus tijd voor
afscheid, want morgenvroeg moeten we de bus op om 7u. Vooraleer we tevreden ons
bedje in kruipen, geven we iedereen een welverdiende dikke knuffel. Superhard
bedankt voor deze mooie tijd!
Dag 105 – 2/1/2014
Onze wekker staat om iets voor zessen omdat we de eerste bus
willen nemen naar Guilin om onze trein niet te missen. Tegen kwart na zes komen
we voor de laatste keer de trap af richting het keukentje van Sweet Olive. We
hebben wat brocollipuree van gisteren apart gehouden en eiersalade gemaakt voor
op de trein. Onze proviand allemaal mee en we staan op het punt van vertrek
wanneer Dwan de kamer uitkomt en zegt dat we enkele minuutjes moeten wachten
want ze gaan mee om de weg te wijzen en ons uit te zwaaien. Enkele ogenblikken
later komt ook Coffee tevoorschijn en ons viertjes vertrekken we in het nog
donkere Yangshuo richting treinstation. Een klein halfuurtje later komen we aan
en al een geluk dat Coffee en Dwan onze gidsen waren want dit hadden we nooit
zelf gevonden en zeker en vast onze eerste bus gemist! We kopen onze ticketjes
en laden de bagage in. Zonder veel zin nemen we afscheid van het lieve koppel
en zwaaien hen uit wanneer we Yangshuo (eindelijk) uitrijden. We zouden hier
enkele dagen blijven en het is ontaard in een kleine twee weekjes! Op de bus
doen we nog een dutje want echt lang was de nachtrust toch niet. Tegen half
negen komen we aan in Guilin. We stappen naar het treinstation en kopen
onderweg nog wat fruit voor tijdens de rit. Hetgeen we vorige keer vergeten
waren (of gewoon niet wisten), doen we nu eerst: we regelen onze tickets! Na
enkele minuten gebarentaal en Chinees gebrabbel hebben we onze tickets in de
hand en gaan naar de wachtruimte voor onze trein. Elke trein die zal arriveren
heeft een aparte wachtruimte om het boeltje gestructureerd te laten verlopen.
Pas wanneer de trein klaarstaat, mag iedereen naar de zitjes vertrekken. Het is
of ieders leven er vanaf hangt, bij het teken van de man in uniform stormen de
Chinezen als opgejaagde konijnen door de hekken en het is drummen tot aan de
trein. De reden zou kunnen zijn dat er vrij beperkte bagageruimte is en dat de
meesten toch redelijk wat bagage mee hebben. Aan onze plaatsen gekomen merken we
dat we niet naast elkaar zitten en geven onszelf het recht om andere zitjes te
claimen. Bij deze halte geen probleem dus we blijven gezellig zitten en lezen
onze boeken: Hunger Games I, Hunger Games II en Eating Animals (Jonathan Safran
Foer). De trein zit vrij vol deze keer en bijna alle zitjes zijn ingenomen. Bij
de tweede halte stappen enkele van onze buren af en we zitten recht over elkaar
aan de kant van de raam met 3 van de 6 zitjes bezet. Dit duurt zolang tot er
bij de volgende halte weer een nieuwe hoop opstapt. Blijkbaar heeft een dame
van middelbare leeftijd Thomas z’n plaats. Er zijn twee plaatsen naast hem vrij
en de dame zet zich dan maar neer met haar dochter. Na enkele minuten
realiseert ze zich dat ze toch liever haar gereserveerde plaats heeft en ze
begint te zwaaien met haar kaartjes en te wijzen naar Thomas z’n plaats. Ze
spreken letterlijk Chinees voor ons en bijgevolg (los van het feit dat het
allemaal duidelijk is voor ons) gebaart Thomas van “krommen aas”. De vrouw
geeft op en zet zich terug neer. We lezen rustig verder … tot…!! De vrouw weer
begint te reclameren over haar plaats en deze keer vraagt ze nog duidelijker
naar onze kaartjes en nu laat Thomas dan maar zien. Ze wijst naar het nummertje
40, dat haar plaats is en waar Thomas op zit. Thomas, duidelijk geërgerd, zet
zich recht terwijl de vrouw hem op de schouder klopt en het teken doet dat hij
mag blijven zitten… dat hij mag blijven zitten…?!?! Kunt er maar aan uit! Dit
was het laatste wat we horen van de vrouw – voorlopig – en we eten wat, lezen
wat, proberen wat te rusten en de tijd passeert. Vrij praktisch wel, die
plaatsjes aan de raam, we hebben er een tafeltje dat ietwat kan gebruikt worden
als kussen. Ahja, voor alle duidelijkheid, we zitten weer in de goedkoopste
klasse om het budget niet om zeep te helpen. Onze plaatsen zijn de Hard Seats,
daarnaast zijn er ook nog de Hard Sleepers (dubbele prijs) en de Soft Sleepers
(driedubbele prijs). Omdat onze zeteltjes al 45 euro voor beiden kosten hebben
we een budgetvriendelijke oplossing gekozen. Tegen een uur of elf geeft Lim het
lezen op en ze valt als een blok in slaap op het tafeltje terwijl Thomas
gekluisterd in het boek verder leest en tegen een uur of 1 ook een tukje doet.
Tegen dan zijn de meeste passagiers afgestapt (want wie slaapt nu ook op deze
zeteltjes J)
en kunnen we ons neerleggen op onze driezitjes. Enkele uren kunnen we slapen,
niet te vast want bellende en babbelende Chinezen (dit doen ze allesbehalve
discreet) houden ons wakker, tot we beiden wakker worden gemaakt. We zitten
rechtop wanneer diezelfde zaag van een vrouw daar terug staat om aan het
voeteinde van Thomas plaats te nemen. We dachten dat we er vanaf waren, maar ze
is blijkbaar ergens anders gaan zitten tijdens de nacht. Nu wil ze terug op
haar plaats zitten, om 5u ’s nachts. Het ergste van de zaak: we waren goed aan
het slapen (niet simpel op zo’n trein) én de halve wagon is nog steeds leeg dus
WAAROM HIER?? We laten het maar zo en geven een knikje…
Dag 106 – 3/1/2014
Thomas doet nog een dutje terwijl Limmeke al een ontbijtje
naar binnen schoefelt. We worden beiden verrast tegen 9u. Iedereen stapt af en
blijkbaar zijn we al in Kunming, de trein op tijd, top! We wandelen van het
perron af richting de toiletten wanneer we even Laos laten vallen en eventueel
al daar naartoe reizen vanaf hier… ’t is hier namelijk redelijk koud en op dat
vlak zou Laos welgekomen zijn. Uiteindelijk beslissen we om toch richting het
klooster in Dali te reizen om daar Kungfutraining te volgen, dat kun je ook
niet overal en altijd doen en het klinkt op die manier een unieke ervaring.
Dus… op naar Dali! We komen het station uit en Thomas neemt z’n eigen ontbijtje
nu: Dumplings met pittige soyasaus, wat is er beter op dit uur van de dag?!
Daarna gaan we richting het busstation om een ticket te boeken naar Dali. Aan
het loket wordt het langzaamaan duidelijk dat we niet van hier, maar van een
ander busstation naar Dali kunnen reizen, we moeten dus nog een andere bus
nemen. We worden letterlijk van het kas’ke naar de muur gestuurd in de
zoektocht naar die bus. Juist, we zitten terug in het echte China, hier spreekt
niemand zelfs nog maar het kleinste beetje Engels terwijl makkelijk de helft
van Yangshuo in het Engels kon communiceren. Na ongeveer vijf keer vragen zet
een Chinees zich zuchtend recht en gebaart dat we hem moeten volgen.
Uiteindelijk zitten we op een lokale bus die richting het andere station rijdt.
Na een halfuurtje komen we aan het station en bestellen onze tickets naar Dali.
Tijdens dit laatste project, aan het loket, vraagt Thomas hoe lang de rit duurt
en de vrouw verstaat er weer noegabollen
van wanneer een Amerikaanse toeriste Thomas bijspringt en uitvist dat het een
uurtje of 5 rijden is. Op de bus blijkt dat Katura, de Amerikaanse, in
Washington woont en al een jaartje hier in China Engelse les geeft, geen
simpele zaak vertelt ze! Ze praat ook wat over haar ervaringen in China en iets
wat bijblijft is dat de Chinese overheid de grotere steden allemaal volbouwt en
uitbreidt terwijl ze van het platteland af willen. Dit betekent concreet dat de
mensen van buiten de stad, binnenin de stad moeten komen wonen (blijkbaar kan
een overheid van een communistisch land dit dus verplichten) en werken. Het
probleem is dat deze mensen dan moéten wonen in deze stad en hun sociale
verzekeringen zijn dus ook enkel geldig in deze plaats. Vele van deze mensen
vinden, bij tekort aan kennis, geen werk in de grotere steden en zijn
uiteindelijk genoodzaakt om ergens ander te gaan werken. Bijgevolg genieten ze
dan ook geen sociale steun meer en in vele gevallen is dit al fataal
uitgedraaid.
Na inderdaad een uurtje of vijf rijden, babbelen en lezen stoppen we in een stadje net onder Dali. Van daar nemen we nog een bus naar hét Dali. Hoogstwaarschijnlijk het laatste transportmiddel van een uiteindelijk 35u durende reis (Yangshuo-Dali). Om de kers op de taart te zetten is dit lokale busje, op spitsuur, tot in de nok gevuld. Al een geluk is het maar een halfuurtje rijden. Katura rijdt ook mee en we stappen allemaal af aan de oude stad “Dali”. Een knappe poort doorgewandeld en dan zicht op de hoofdstraat met alle traditionele huisjes links en rechts. Onze Amerikaans ziet al een pijl naar haar guesthouse en we wensen haar alle geluk. Wij stappen verder en vragen ondertussen de weg naar ons klooster “WuWei Si Monastry”. Na enkele keren proberen, komen we iemand tegen die ons uiteindelijk vertelt dat het beter iets voor morgen zal worden want het is een 7 a 8 kilometer tot daar en er rijden geen bussen meer, een taxi misschien, maar niet voor minder dan 50 Yuan. We besluiten er toch voor te gaan (ondertussen wel al vijf uur) en beginnen aan onze wandeltocht. Thomas probeert liften wat niet al te veel effect heeft op de spleetogen. Na even wandelen stopt er een taxi die ons tot daar wil voeren voor 40 Yuan, instappen! Achteraf gezien was dit een goede zaak, die laatste kilometers hadden we nooit meer te voet kunnen doen vandaag! We worden afgezet aan het klooster en komen aan op het middenplein waar een monnik in leer (27 jaar) ons verwelkomt. Ze spreekt vrij goed Engels en wij maken duidelijk dat we hier zijn voor de Kungfutraining. We mogen wachten in een ruimte met wat kapotte zetels en een buddhabeeld omringd met kaarsen. We zullen dadelijk geholpen worden. Na enkele minuten krijgen we van een monnik beiden twee papieren in de hand gestoken, vol met strikte regels om te volgen. Het is een hele lijst en enkele van de opvallendste zijn “met rechte rug eten”, “eten dat op de grond valt, oprapen en opeten”, “niet praten tijdens het eten en pas eten wanneer de Master (hoofdmonnik) het teken geeft door “Ami To Fo” te zeggen”, “apart te slapen en zeker geen fysiek contact te hebben” met als laatste “you are not here for fun!”… “IF YOU CANNOT FOLLOW THESE RULES, PLEASE LEAVE!”. Dat komt wel goed, toch? Apart slapen… hoe lang is dat geleden? Bronstige beesten dat wij zijn, ’t is een uitdaging J Vooraleer we ons registeren in de lijst van leerlingen, moeten we eerst gaan eten want het is inmiddels zes uur stipt! Gaan eten? Verdikke, volgens de regels is da geen deugd… we komen in de eetzaal en moeten aan een tafel gaan zitten met een hoop bordjes, stokjes en twee kommetjes, die van ons! Blijkbaar moeten we na de maaltijd deze kommetjes en stokjes bijhouden en afspoelen en steeds meebrengen voor lunch en diner. De Master komt binnen en iedereen staat recht. Z’n kommetje wordt gevuld en hij krijgt een soepje, daarna zegt hij luid “A mi To Fou”. Iedereen antwoordt hetzelfde en smakelijk eten. Ahja, dat was ook een regel: iedereen moet eerst elkaars kommetje vullen en z’n eigen als laatste bedienen. Het is bijna vechten (alé, stillekes dan) om elkaar te bedienen. We eten in stilte en al een geluk: we laten geen opgemerkte rijstkorreltjes vallen, ’t zullen er wel twee of drie geweest zijn, maar niemand keek op dus we lieten het maar zo. Na ’t eten, wat minstens heel lekker was, gaan we de eetzaal uit en moeten we ons registreren bij onze trainer. Het is 500Yuan per persoon voor een week, kortere termijnen zijn niet bespreekbaar! We betalen 1000Yuan en krijgen elk een kamer toegewezen. Geen elektriciteit, vrij sober, maar wel degelijke bedjes met dikke donsjes! Veel valt er niet meer te doen vandaag en we zijn moe dus we gaan naar onze kamertjes. We liggen waarschijnlijk beiden nog niet goed neer, of het avondgebed start. Een vol uur zang, gevolgd door gonzende gongen en klokken. Daarna nog een uurtje zang, gong en klok door een enkele monnik die de dag afsluit op het middenplein. Het is nu negen uur en slaap zacht!
Na inderdaad een uurtje of vijf rijden, babbelen en lezen stoppen we in een stadje net onder Dali. Van daar nemen we nog een bus naar hét Dali. Hoogstwaarschijnlijk het laatste transportmiddel van een uiteindelijk 35u durende reis (Yangshuo-Dali). Om de kers op de taart te zetten is dit lokale busje, op spitsuur, tot in de nok gevuld. Al een geluk is het maar een halfuurtje rijden. Katura rijdt ook mee en we stappen allemaal af aan de oude stad “Dali”. Een knappe poort doorgewandeld en dan zicht op de hoofdstraat met alle traditionele huisjes links en rechts. Onze Amerikaans ziet al een pijl naar haar guesthouse en we wensen haar alle geluk. Wij stappen verder en vragen ondertussen de weg naar ons klooster “WuWei Si Monastry”. Na enkele keren proberen, komen we iemand tegen die ons uiteindelijk vertelt dat het beter iets voor morgen zal worden want het is een 7 a 8 kilometer tot daar en er rijden geen bussen meer, een taxi misschien, maar niet voor minder dan 50 Yuan. We besluiten er toch voor te gaan (ondertussen wel al vijf uur) en beginnen aan onze wandeltocht. Thomas probeert liften wat niet al te veel effect heeft op de spleetogen. Na even wandelen stopt er een taxi die ons tot daar wil voeren voor 40 Yuan, instappen! Achteraf gezien was dit een goede zaak, die laatste kilometers hadden we nooit meer te voet kunnen doen vandaag! We worden afgezet aan het klooster en komen aan op het middenplein waar een monnik in leer (27 jaar) ons verwelkomt. Ze spreekt vrij goed Engels en wij maken duidelijk dat we hier zijn voor de Kungfutraining. We mogen wachten in een ruimte met wat kapotte zetels en een buddhabeeld omringd met kaarsen. We zullen dadelijk geholpen worden. Na enkele minuten krijgen we van een monnik beiden twee papieren in de hand gestoken, vol met strikte regels om te volgen. Het is een hele lijst en enkele van de opvallendste zijn “met rechte rug eten”, “eten dat op de grond valt, oprapen en opeten”, “niet praten tijdens het eten en pas eten wanneer de Master (hoofdmonnik) het teken geeft door “Ami To Fo” te zeggen”, “apart te slapen en zeker geen fysiek contact te hebben” met als laatste “you are not here for fun!”… “IF YOU CANNOT FOLLOW THESE RULES, PLEASE LEAVE!”. Dat komt wel goed, toch? Apart slapen… hoe lang is dat geleden? Bronstige beesten dat wij zijn, ’t is een uitdaging J Vooraleer we ons registeren in de lijst van leerlingen, moeten we eerst gaan eten want het is inmiddels zes uur stipt! Gaan eten? Verdikke, volgens de regels is da geen deugd… we komen in de eetzaal en moeten aan een tafel gaan zitten met een hoop bordjes, stokjes en twee kommetjes, die van ons! Blijkbaar moeten we na de maaltijd deze kommetjes en stokjes bijhouden en afspoelen en steeds meebrengen voor lunch en diner. De Master komt binnen en iedereen staat recht. Z’n kommetje wordt gevuld en hij krijgt een soepje, daarna zegt hij luid “A mi To Fou”. Iedereen antwoordt hetzelfde en smakelijk eten. Ahja, dat was ook een regel: iedereen moet eerst elkaars kommetje vullen en z’n eigen als laatste bedienen. Het is bijna vechten (alé, stillekes dan) om elkaar te bedienen. We eten in stilte en al een geluk: we laten geen opgemerkte rijstkorreltjes vallen, ’t zullen er wel twee of drie geweest zijn, maar niemand keek op dus we lieten het maar zo. Na ’t eten, wat minstens heel lekker was, gaan we de eetzaal uit en moeten we ons registreren bij onze trainer. Het is 500Yuan per persoon voor een week, kortere termijnen zijn niet bespreekbaar! We betalen 1000Yuan en krijgen elk een kamer toegewezen. Geen elektriciteit, vrij sober, maar wel degelijke bedjes met dikke donsjes! Veel valt er niet meer te doen vandaag en we zijn moe dus we gaan naar onze kamertjes. We liggen waarschijnlijk beiden nog niet goed neer, of het avondgebed start. Een vol uur zang, gevolgd door gonzende gongen en klokken. Daarna nog een uurtje zang, gong en klok door een enkele monnik die de dag afsluit op het middenplein. Het is nu negen uur en slaap zacht!
Dag 107 – 4/1/2014
Beiden redelijk geslapen en om half zes gewekt door een
oorverdovende gong, zo start onze eerste dag kungfutraining. We komen elkaar
tegen om half zeven op het middenplein. Na een sanitair onderhoud wachten we op
onze trainer die om zeven uur met ons zal starten. Ondertussen is het
ochtendgebed nog bezig en de zon laat nog niets van haar zien. We kijken wat
sterren en zien maar liefst drie vallende lichtflitsen in de hemel, mooi begin
van de dag! Iets na zeven komt onze trainer ons tegemoet en wijst ons al meteen
op een ‘fout’: we mogen niet in het gangpad van de trappen blijven staan.
Daarna volgen de woorden “Ok, let’s go!”. We beginnen aan een ochtendwandeling
van een kleine twee kilometer tot aan een rivierbedding. Daar zegt hij z’n volgende woorden “pick up stone,
hold above head and go back!”. We kiezen beiden een steen, uiteraard
veel te groot (denken we) en beginnen aan onze tocht terug. Na enkele meters
wordt al duidelijk dat dit doorbijten zal worden. De ellebogen en schouders
verkrampen vrij snel, de koude van de steen bevriest onze vingers bijna (door
handschoenen) en dat harde ding weegt verdomd zwaar op onze bollekes. Na een
twintig minuutjes in stille pijn wandelen komen we met ons tweetjes aan in het
klooster. Onze trainer nergens te bespeuren. Enkele minuten later komt hij
vanachter de hoek, met een kolos van een steen op z’n hoofd die hij met 1 hand
balanceert, en zegt kordaat “pick up stone” en nog iets wat wil zeggen dat we
hem moeten volgen. Hij lijkt niet blij te zijn want we maken op dat we hem
blijkbaar moesten volgen in plaats van al te vertrekken… We wandelen nog een
tiental minuutjes met de steen heel wat trappen af en leggen hem neer, volgend
op een hele reeks stenen welke waarschijnlijk van onze voorgangers zullen zijn.
We stappen terug de trappen op, moeten daarna voor een kwartiertje onze benen
stretchen en volgen hem daarna terug tot op het middenplein. Tijd voor ontbijt!
Terug dezelfde routine, niet eten vooraleer … en stillekes! De noodlesoep met
groentjes gaat er vlot in en eigenlijk is dit allemaal zo slecht nog niet, ’t
is heel lekker zelfs! Wanneer de Master de eetzaal verlaat staat iedereen op en
zegt “A mi To Fou”. Daarna richt hij zich naar een meisje bij ons aan de tafel,
monnik in leer, en hij beveelt haar iets wat we niet verstaan. Na het ontbijt
realiseren we ons dat ons drinken op is en dat we sinds gisteren voor het eten
niets meer gedronken hebben. We vragen naar water dat we zullen vinden enkele
trappen naar boven in de natuurlijke bron. Het is een bron die een helende
historie heeft en troepen mensen komen hier elke dag hun dozijnen flessen
vullen om het water te drinken en mee te koken. We hebben het privilege om er
zomaar van te mogen drinken en het is inderdaad helder zuiver water met goede
smaak. De historie wordt ons verteld door een Russische die hier al 3 jaar
leeft en studeert. Ze is hier blijven hangen na enkele maanden Thai Chi
training. Na even babbelen beseffen we dat het tijd is voor onze volgende
training want het is negen uur. Onze trainer komt ons tegemoet en we moeten hem
volgen. Met een vluchtige kijk in de bidzaal zien we het meisje van in de
eetzaal rondwandelen met een soort triangel en onophoudelijk “A mi To Fou”
zingen. Zal wel normaal zijn… Het volgende anderhalf uur wordt stretchen. Niet
gewoon wat door de benen gaan, maar intensief elke spier in vooral de benen
uitrekken tot het niet meer kan. Ondertussen breekt onze trainer het ijs met
enkele foto’s die hij op z’n gsm laat zien van Chinese gebouwen. We voelen dat
het kan, dus vraagt Thomas of hij vanmorgen bedoelde dat we samen met hem naar
boven moesten lopen… Hij antwoordt het volgende “Yes! I just forgot: Wait me!”.
Dat verklaart het boeltje. Daarna gaan we met onze trainer naar een halfopen
ruimte waar we de basis van Kungfu leren. De vloeiende bewegingen die hij maakt
proberen we te imiteren. Lim is er vrij snel mee weg, maar Thomas heeft het wat
moeilijk. De details van een horizontale of verticale vuist, links of rechts
been voor, … ontgaan hem soms en hij wordt regelmatig op de fouten gewezen. Het
is dan ook training voor iets J
Om twaalf uur stipt gaan we lunchen. Er zijn ineens veel mensen aanwezig,
bezoekers. Er is een gastkok die de kok wat dingen heeft bijgeleerd en
bijgevolg is de hele vriendenkring van de gastkok aanwezig om mee te genieten.
De tafel wordt gevuld met een bord of acht. Allemaal groenten en tofu met
lekkere kruiden. In vergelijking met de vijf borden van gisteren is dit een
feestmaal, of niet? Want het is een regel dat je maar pas van tafel mag wanneer
alle borden leeg zijn. Het is regelrecht volstouwen tijdens de lunch! Nu
krijgen we rustpauze tot 4u en we gaan onze boeken lezen in het zonnetje dat
hier zalig schijnt! Tegen een uur of 3 maken we kennis met een koppel
(Finland-Letland). De kerel heeft hier een klein jaar geleden training gevolgd
en komt nog eens op bezoek want ze wonen beiden in Kunming en hebben verlof nu.
Hij vertelt over z’n training en weet te zeggen dat ze toen met veertien waren,
waarvan twaalf Israëli’s (het is ons al duidelijk geworden dat dit volk
eigenlijk nergens echt gewenst is, ze zijn regelmatig nogal overenthousiast).
Een privilege voor ons om een privétrainer te hebben! We komen ook nog de naam
te weten van onze trainer: “Happy Cloud”, het past hem wel! Aangezien onze
voorraad toiletpapier op is (we wisten niet dat we hier zelf voor moesten
zorgen), snijden we ook dat onderwerp maar subtiel aan. “Oh no problem, take
ours!” Gelukkig had het meisje toiletpapier op zak dat we zomaar krijgen, want
zij hebben toch genoeg in hun hostel. Oef, even gered! Tegen vier uur is het
terug training. We wandelen naar dezelfde ruimte en merken op dat het meisje
van vanmorgen nog steeds hetzelfde aan ’t doen is in de bidzaal. Triangelen en
zingen. Er is op training deze keer ook een monnik in leer bij die mee oefent;
we noemen haar “Panda” (de vergelijking zit hem vooral in het aangezicht). Het
eerste uur weer uitgebreide stretching en we beginnen al stilaan te voelen dat
we morgen stijf zullen zijn. Daarna terug de basis van Kungfu en wat
uitbreiding tegenover deze morgen. Tijdens de kleine rustpauzes vraagt Happy
Cloud soms hoe je een bepaald Engels woord uitspreekt. Hij is op zichzelf,
gedurende al enkele jaren, Engels aan ’t leren mét resultaat. We brengen hem
wat dingen bij en beloven hem morgen het Engels fonetisch alfabet te leren. Lim
heeft ook nog een korte conversatie met “Panda” – die ondertussen de hele tijd
doorstretcht – en vraagt haar of dat andere meisje regelmatig zo moet zingen in
de bidzaal. Het meisje antwoord negatief. “Is het dan enkel omdat het nu
weekend is?” Ook niet. Het enige wat ze erover kwijt wil, is dat ze hoopt dat
zij dit zelf morgen ook niet zal moeten doen. Gestraft dus! Na nog enkele
oefeningen is het weeral tijd om te gaan eten. Het diner is voor een deel de
overschot van vanmiddag, maar dat stoort niet, ’t smaakt weeral want de energie
van vanmiddag is allemaal verbrand. Na het eten zetten we ons in een halfopen rustzaal
met enkele zeteltjes en praten wat na over vandaag. Als het inmiddels acht uur is,
is het avondgebed net afgesloten. We gaan nog even naar het toilet met de
zaklamp, een gebouw net buiten het klooster, en zabberen mekaar in den donkere
eens goed af, we zijn ook maar mensen J
Tijdens de afsluitende zang van de monnik gaan we naar ons bedje, tijd voor
rust!
Dag 108 – 5/01/2014
We ontmoeten elkaar opnieuw om half 7 om samen een
toiletbezoek te doen in het donker. Aangezien de zaklamp van Lim regelmatig de
geest geeft, moeten we de gsm gebruiken. Na nog eens een onopgemerkte dikke kus
en knuffel stappen we terug en wachten we (deze keer niet in het gangpad van de
trap) tot het ochtendgebed afgelopen is. Iets na 7 vertrekken we opnieuw al
stappend richting de rivier. Aangezien Lim gisterenavond nog gevraagd had of we
een klein stukje konden joggen in plaats van stappen (kwestie van de spieren
iets losser te krijgen), zegt onze trainer Happy Cloud na 10 minuutjes
wandelen: “Okay, now running J”
We joggen op een licht tempo mee, al is het niet zo evident op de kasseien hier
in het donker terwijl de baan ook een lichte helling aanneemt naar beneden. Lim
had deze gedachte nog niet goed afgesloten of ze soeselt over een uitstekende
kei en valt plat voorover. De schade valt al bij al nog mee: een dikke handpalm
rechts en een dikke knie met lichte schaafwonden links. Goed…opnieuw stappen
dus? De stijve knie wordt in beweging gezet en de pijn vermindert daardoor ook
langzaam aan. We kiezen in de rivier opnieuw een steen uit en wachten deze keer
op Happy Cloud. Hij komt weer af met een kloeft van een steen die hij de hele
weg gewoon laat balanceren op zijn hoofd met zijn handen op de rug. Straf! We
volgen dezelfde weg de trappen af aan het klooster en leggen onze steen naast
die van gisteren. Eens terug boven is het een korte stretching, want de bel
luidt al snel voor het ontbijt. Het kommetje en de stokjes die we gisteren
gebruikten bij het ontbijt moesten we bijhouden, dus we gaan dit opnieuw halen
in onze kamer. De grote kom nemen we telkens mee voor het ontbijt, de kleinere
kom voor lunch en diner. We krijgen deze keer vegetarische dumplings (idem als
momo’s) en dumplings gevuld met karamel en noten (iets té zoet). Het blijkt ook
dat we ons kommetje deze keer niet nodig hebben… Tja. Na ontbijt hebben we nog
even tijd, dus we nemen wat foto’s aan de voorkant van de tempel, waar ook
Happy Cloud aan het rondkijken is in de omringende bomen die op de bergflank
staan. Nietsvermoedend gaat de klok al over 9u, maar we zien geen beweging in
onze trainer dus we besluiten snel nog een foto te nemen om dan zelf naar hem
toe te gaan. Op dat moment komt de Russische vrouw van gisteren opnieuw langs
en ze schrikt dat we nog niet aan het trainen zijn. “It’s 5 past 9, you should
be training now.” Ze legt ons uit dat de trainers verwachten dat je zelf
initiatief vertoont en op tijd begint. We nemen dus maar onze plaats in naast
de trainer en vragen of we mogen beginnen stretchen. Hij knikt van ja. Het is
goed dat we dit weten, maar die Russische begint wel wat hoge tonen te werpen
in de manier waarop ze ons ‘terechtwijst’. Na het stretchen komt het leukste
deel van de dag: elkaars rug masseren afwisselend met een stretchoefening voor
armen en rug en dit gedurende een klein uurtje. Daarna gaan we opnieuw naar de
halfopen ruimte in de tempel en zijn het weer de Kungfu basics, een half uurtje
pauze en de Kungfu routine tot aan lunchtijd. We werken ons stilaan al goed in
het zweet en de spieren laten zich ook goed voelen. ’t Is zondag en de Russische
eet – net als gisteren – met ons mee. De lunch is opnieuw heel lekker, vooral
de verse geitenkaas gebakken in sojasaus. Als we ons kommetjes daarna gaan
afwassen buiten komt madam ons opnieuw terechtwijzen: als we de Master, of
iemand anders, groeten met “A mi to fou” moeten we minstens 1 hand gebruiken,
ook al heb je vanalles vast, je legt dit dan neer. Ze legt ook nog eens uit wat
ze bedoelde deze ochtend dat we moesten starten uit onszelf, want ze weet dat
hier al mensen zijn weggestuurd, omdat die eigenlijk niet willen trainen. Alé
goe, bedankt dan maar, want ’t is niet dat wij hier veel van weten. In de
namiddagpauze besluiten we ons wandeling niet te doen (te veel trappen hier) en
we leggen ons gewoon neer in een voortuintje van een kloostergebouw. Lekker in
het zonnetje is Lim aan het lezen en blogt Thomas de laatste dagen nog bij. We
vallen onvermijdelijk ook nog even in slaap en als we wakker worden is het
bijna tijd om te gaan trainen. We willen zeker op tijd zijn, dus aangekomen in
het halfopen gebouwtje beginnen we alvast te stretchen. “Panda” is er deze keer
ook opnieuw bij. Ze probeert dagelijks een sessie mee te doen, als ze niks te
doen heeft. De namiddag heeft ook z’n eigen routine: stretching individueel,
stretching van de benen per 3, Kungfu Basics en de Kungfu routine. Er begint
stilletjes aan al wat vordering in te komen, dat loont! Tegen 18u hebben we ons
flink in ’t zweet gewerkt en mogen we ons voetjes weer onder tafel schuiven na
alle “A mi to fou”-groeten. Als de meeste monniken buiten zijn, vraagt het
meisje – we noemen ze “sloorke”, die de hele dag moest zingen gisteren – ons
nog of we soms thee in de warmwaterkan hadden gedaan. Ja. Dit mogen we in ’t
vervolg niet meer doen, anders kan niemand nog uit die kan drinken, want het
duurt even vooraleer de kan weer proper is. Oei, weer een foutje… Na de diner
gaan we een wc’ke doen en blijkt dat het half rolletje toiletpapier dat we
gisteren gekregen hebben, alweer op is. Gelukkig zag Lim “Panda” zitten op
toilet, dus we wachten haar eventjes op buiten. De toiletten zijn hier
trouwens, zoals op verschillende plaatsen in China, gewoon 1 lange goot met
muurtjes van een goeie meter ertussen. Niet bepaald privé dus, maar gelukkig
hebben we hier nog niet vaak met 2 of meerdere mensen ons behoeften moeten
doen. Als “Panda” buiten komt, vraagt Lim haar of we alstublieft een beetje
toiletpapier mogen gebruiken. Natuurlijk! Ze geeft ons een pakketje met enkele
velletjes in; weer gered voor een goeie dag! Als we tegen 19u opnieuw in de zeteltjes
gaan zitten in het halfopen zijgebouw van de tempel en de gebeden routineus van
start gaan, beseffen we dat we eigenlijk goed kapot zijn vandaag. Na een
halfuurtje rusten, besluiten we toch ons bedje op te zoeken na een laatste
toiletbezoek om de nacht te kunnen door komen. De gebeden en het gezang met
trommel, gong en klok doen ons nog niet meteen vast slapen, maar de oogjes gaan
wel al toe.
Dag 109 – 6/01/2014
We zijn vandaag
halfweg de trainingsdagen als we worden gewekt door de gong en daarna het
ochtendgezang, maar deze keer wordt het vrij vals gezongen. Het is zo te horen
iemand anders deze keer, maar ’t is geen streling voor het oor… We liggen elk
weer een klein uurtje te draaien en te keren om dan tegen half 7 elkaar te
ontmoeten in het hoekje op het middenplein. Onderweg naar het toilet beseffen
we dat we al goed aan het stinken zijn. Een douche is hier dan ook geen optie,
want ’t is koud water in een vuil kotteke. Juist het gezicht eens verfrissen ’s
ochtends is voorlopig voldoende; douchen doen we dan later wel J Nog eens zoals 2
tieners stiekem in ’t donker kusjes geven en dan terug naar het middenplein.
Onze ochtendmars naar het riviertje gaat deze keer iets verder. Onderweg zien
we trouwens opnieuw een prachtig uitzicht over Dali, het meer en de bergen die
beiden omsluiten. Thomas heeft vandaag de camera bij om dit alles mooi in beeld
te brengen. De zon is nog niet volledig op, maar de zonnestralen geven al een
prachtige oranjegele gloed die van achter de bergen tevoorschijn komt. Na
enkele onvergetelijke shoots is het tijd voor ons ochtendritueel: steentje
dragen! We gaan vandaag naar een iets hoger deel van de rivier, rapen onze
steen en wandelen terug naar het klooster. ’t Is onvoorstelbaar hoe Happy Cloud
een bombast van een steen zonder handen naar boven balanceert. Na twee
kilometer smijten we onze ballast van ons hoofd en gaan we richting de eetzaal
voor ontbijt. ’t Is een beetje teleurstellend, gekookte rijstballen (die aan de
tanden blijven plakken) gevuld met noten en caramel, steekt snel tegen maar
niet geklaagd, ze doen hun best. We hebben nog een halfuur voordat de training
dus we gaan nog even terug naar de plaats waar we deze morgen het panorama
hebben gefotografeerd. Prachtige vogeltjes vliegen er rond en leiden ons weg
van het uitzicht. Al snel is het tijd voor de training en we beginnen weer met
een uurtje strechting. Daarna de routine oefeningen van de kungfu basis, maar
deze keer doen we ze op het pleintje voor het klooster. We moeten al snel naar
binnen verhuizen want een hoop toeristen sturen de training in de war door
foto’s te nemen van ons (algemeen bekend dat dit één van de beste kwaliteiten
is van een standaard Chinees) en Happy Cloud heeft het daar niet zo voor. We
zijn beduidend stijver vandaag, zowat elke spier doet pijn en door de benen
gaan is een marteling. Na de training een stevige lunch gevolgd door een
verkenning in het klooster en een boswandeling, in het bos kunnen ze namelijk
niet zien wat we doen J
Onze welverdiende rust is al gauw over en we gaan voor onze laatste twee uur
training vandaag. We maken duidelijk vooruitgang want we krijgen de routine al
goed onder de knie. Daarnaast is het aftellen naar zes uur want de benen
beginnen het op te geven. ’s Avonds een lekker dinerke en daarna wat luirikken
in de zeteltjes, theetje drinken, dagboek bijwerken en wachten tot hun gezang
en getrommel over is want het is vrijwel on-mogelijk om tijdens in slaap te
vallen.
Dag 110 – 7/01/2014
Vannacht onrustig geslapen, wellicht een beetje door de
vermoeidheid. Niet getreurd, het is de laatste dag van de training en de
beentjes zijn iets minder stijf dan gisteren. Zelfde routine als gewoonlijk:
opstaan, toiletje doen en wachten tot onze makkers gedaan hebben met hun Chant
waarna we stenen mogen gaan sleuren. Na onze opwarming en weer een steen extra
in het klooster is het weer tijd voor ontbijt en we zijn aangenaam verrast want
het zijn de fantastische noodles weer! De Master geeft na z’n ontbijt nog een
duidelijke preek aan één van z’n leerlingen. Diezelfde leerling zit tien
minuutjes later op de knieën op het middenplein van het klooster (voor enkele
uren achteraf gezien) steeds weer hetzelfde liedje te zingen onder toezicht van
de Master. Ze zal vanmorgen waarschijnlijk wat vals gezongen hebben. Voordat de
training begint gaan we nog even onze fles vullen met het helende water van de
bron en daarna schieten we weer in gang. Nog steeds het plezantste deel van de
dag: stretchen in combinatie met massage van elkaar (de ene laat z’n armen
bijna uit de knoot trekken door de andere gedurende vijftig tellen waarna die
als beloning wel gemasseerd wordt voor een kleine vijf minuten, dit zo’n vijf
keer). Een uurtje verder begint de echte training en vandaag doen we dat
buiten, hopen dat er niet te veel toeristen passeren. Het voordeel: frisse
lucht! Het nadeel: een dubbel zo lange afstand per oefening J We herinneren ons dat
onze camera een sportfunctie heeft en die testen we grondig uit op onzzee moves
tijdens de pauze, het levert professioneel beeldmateriaal op, mensen zouden er
zeker geld voor geven (indien u deze foto’s wil bestellen, vraag vrijblijvend
uw offerte aan!). Tijdens het laatste uurtje van de training vervolledigen we
onze eerste reeks van de kungfuroutine die we vier dagen getraind hebben, we
zijn terecht trots! Tijd voor lunch en daarna rust tot vier uur. Aan alles komt
een eind en al snel is het weer tijd voor onze laatste training. Het is een
relatief rustige twee uur met vooral stretchen, wat perfectioneren van de
posities en wat afscheidsfoto’s nemen met Happy Cloud. Tegen iets voor zes
stormt het keukenhulpje ons weer voorbij met z’n ijzeren staaf die hij met een
vaste melodie tegen een paal tikt, dit betekent etenstijd. Ons laatste diner
hier en we mogen onze kommetjes en stokjes afgeven. Voor de volledigheid
beschrijven we even kort onze 6 tafelgenoten: sloorke, panda, geslachtsloos,
preuteke (= monniken in leer), E.T. (hulpkok) en kabouter (kok) We bedanken
onze kok nog eens voor het lekkere eten (hoewel tijdens dit laatste diner een
schoteltje serieus aangebrand was) en begeven ons weer naar ons vaste vertrek
van ’s avonds. Nog wat thee drinken, de monniken hun werk wat laten doen, nog
eens gaan zeveren in de toiletten en alweer tijd voor onze laatste nacht in het
klooster. We mogen terugkijken op de mooie en unieke ervaring om in een Chinees
klooster tussen Boeddhistische monniken de leer van het Kung Fu aangeleerd te
krijgen, topvegetarische en uitgebreide maaltijden geserveerd te krijgen, dagelijkse
religieuze routines mee te maken en er zelf ook voor een deel mee in te stappen
door soberder te leven en ons als brave kindjes aan de regels te houden.
Dag 111 – 8/01/2014
Het gezang vanmorgen duurt langer dan normaal en we zetten
dan ook een stevige mars in voor onze laatste steen van de trainingsessie. ’t
Is precies of ze het wisten want ze hebben weer onze favoriete noodles gemaakt
als ontbijt. Happy Cloud laat ons weten dat de taxi tegen negen uur zal
arriveren om ons naar onze guesthouse beneden te brengen. We pakken het boeltje
in, gooien nog een muntje voor geluk in de vijver en stappen de taxi in samen
met Happy Cloud. We rijden tot aan de guesthouse ‘Five Elements’ en vragen twee
plaatsen in de slaapzaal, er is nog plaats! Een douche is het eerste waar we aan
denken (de laatste dateert van één januari, een waar schandaal, spijtig dat we
geen geuren kunnen meesturen met deze blog), maar voor dat moeten we inchecken.
De madam vraagt hoe lang we blijven en Thomas zegt dat één nachtje voldoende is
want de tiende vervalt ons visum. Thomas staat even perplex wanneer de madam
zegt dat de overnachting niet zal gaan want ons visum vervalt morgen in plaats
van overmorgen, misrekening, foutje van de firma! Thomas vraagt of er nog
bussen rijden naar Jinghong (ongeveer 15u rijden, daarna nog 5 a 6u naar de
grens met Laos) en de laatste van vandaag vertrekt om 11u, ofwel over een uur
en een kwart! Daarnaast is het van hier ongeveer een uurtje tot aan de
bushalte! Thomas vraagt om de tickets meteen te boeken en stormt naar de kamer
om Limmeke te zeggen dat ze het boeltje nog niet moet uitpakken (dat doet ze
normaal vrijwel meteen). We krijgen te horen dat de bus geboekt is, krijgen ons
geld terug van de kamer en de madam zegt dat een busje ons zal komen ophalen om
11u en ons dan zal afdroppen op een plaats waar de slaapbus ons zal oppikken,
fantastisch! We krijgen het voorrecht om hier nog even een douche te nemen die
we écht wel verdiend (en nodig) hebben. Ondertussen maken we nog vluchtig
kennis met een Argentijn die ook in de slaapzaal slaapt en ons uitnodigt om het
te komen bezoeken in Buenos Aires, super! Na een douche, verse kleren en onze
rugzakken terug ingepakt te hebben staan we beneden en vrijwel meteen komt onze
chauffeur ons tegemoet. Voor we vertrekken zegt de madam nog dat het de eerste
keer is dat een chauffeur toeristen komt ophalen voor een busrit, chanckeeee!
Alles verloopt tot nu toe vlekkeloos, we rijden naar de bushalte, de bus pikt
ons op en voor we het beseffen zitten we op de slaapbus richting Jinghong. Het
is nu kwart na elf en we zullen aankomen om een uur of 1 ’s nachts. Wat we dan
doen zien we wel. De uitzichten zijn prachtig, we rijden door de bergen,
passeren rivieren, lezen een boekje, bloggen wat en worden vooral serieus door
elkaar geschud hier op de achterste matraskes. We worden op de achterste bedden
gezelschap gehouden door drie Duitsers, Sara, Mauritz en Reiner. Ze studeren
alle drie mechanical engineering in Shanghai en hebben nu vakantie. Ze reizen
ook naar Laos om daar wat te gaan rondtoeren met de motor, lijkt ons een
evengoed idee! Na weer wat uurtjes hobbelen en niet al te vast slapen komen we
inderdaad om 1u ’s nachts aan in Jinghong. We zoeken een guesthouse en drinken
nog een pintje met Mauritz voor het slapengaan. Morgen, eigenlijk al vandaag,
wordt de dag om China uit te reizen, zien hoe dat verloopt…
Dag 112 – 9/01/2014
We sliepen maar pas rond half vier en worden wakker iets
voor negen. We hebben niet al te vast geslapen, de betonnen bedden hebben daar
ook geen goed aan gedaan! Thomas gaat om negen uur naar beneden om de
bustickets te bestellen naar Luang Namta (Laos). We hebben gisteren vernomen
dat die zou vertrekken om twintig voor elf dus alvast op tijd de tickets gaan
halen. We slapen op ’t zevende verdiep dus Thomas wil de lift nemen, maar de
elektriciteit heeft het begeven dus dan maar de trap. Beneden gekomen heeft de
ticketverkoop ook problemen want de computers werken uiteraard niet op bananen.
Thomas kan met handen en voeten toch vragen aan de beambte wanneer de bus naar
Luang Namtha vertrekt. Het antwoord is “Mejo, Mejo” of “nee,nee” wat duidelijk
betekent dat er vandaag geen bussen naar Laos rijden. Groot probleem want een
“overstay” buiten het visum is een kostelijke zaak! Er zit niets anders op dan
de Duitsers te gaan weken, zij spreken iets meer dan een notie Chinees en dit
is een hulp op dit moment! Mauritz kleedt zich aan en gaat mee naar het
kantoor. Inderdaad, geen bussen naar Laos. Thomas stelt voor om naar de bussen
zelf te lopen want regelmatig zijn daar particuliere verkopers van tickets
(paljassen die niets beter te doen hebben dan alle tickets van een bus op te
kopen en deze dan verder te verkopen met een commissie extra die je dan maar
moet betalen). Met het Chinees dat Mauritz spreekt pinnen we een dame vast die
meteen zegt dat ze vervoer kan regelen richting de grens. Vijftig Yuan voor één
ticket, waarschijnlijk twintig extra dan de normale prijs, maar we hebben niet
veel opties dus we vragen waar we ze kunnen kopen. De vrouw zegt dat we moeten
wachten in het station en dat ze ons wel zal komen ophalen. We checken uit en
wachten zoals gezegd in het station. Het is tijd voor de bus en de vrouw maant
ons aan dat we moeten betalen. We geven haar het geld en volgen haar. Ze gaat
naar het loket, dat aan ons geen tickets kon verkopen, en koopt een hele boek
tickets waarvan wij er twee krijgen. We nemen afscheid van Mauritz en bedanken
hem voor z’n geweldige diensten J
De bus zit vol jeugd met een extreem hoog gehalte aan decibels. Op normale
dagen zou dit geen kwaad kunnen, maar na een kleine week zonder deftige
nachtrust begint dat toch door te wegen. Nog even en we zitten in Laos… De
eerste dag daar wordt er één zonder enige inspanning! Dertig kilometer voor de
grenspost van Laos stoppen we voor lunch. We eten en drinken iets, drie
kwartier later zitten we op de bus naar de grens en na drie controleposten zijn
we effectief in ons vierde landje “Laos”! Nog enkele uurtjes rijden en
uiteindelijk komen we tegen een uur of zes lokale tijd (6u verschil met België)
aan in Luang Namtha. Het stadje is de hoofdstad van de provincie met dezelfde
naam en is een mengelmoes van toerisme en traditionele huisjes. De bergen
rondom zijn prachtig, je kan hier verschillende activiteiten doen (kajak,
hikings, motor huren, …), maar morgen eerst rust! ’s Avonds eten we eerst een
pizza en dan op de lokale markt nog wat loempia’s. In het gezelschap van twee
Tsjechen, een Duitser, een Amerikaan en wat pintjes praten we wat over onze
ervaringen en sluiten uiteindelijk onze (voorlopig) laatste en lange reisdag
af. Welterusten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten