Dag 113 – 10/01/2014
We worden, uit gewoonte, wakker om half 8. Er zit niemand
achter ons vandaag dus drinken wat koffietjes in ons beddeke. Daarna eten we ontbijt
in Lai Restaurant: pad thai (noodles) en een broodje met omelet met tomaat en
ei, mmm da was lekker! Vandaag wordt een rustig dagje. We gaan eens kijken naar
het lokale marktje waar ze van alles en nog wat verkopen. We kunnen onze
laatste Chinese daar ook nog wisselen voor een redelijke koers en kopen een
verfrissende pompelmoes die we onderweg opsloeberen. ’t Volgende idee is naar
de rivier wandelen om daar even te verfrissen want ’t is hier goed warm in
vergelijking met het China.
Terwijl we naar onze guesthouse wandelen komen we de Amerikaan en Duitser (Phil en Johannes) nog tegen. Phil, rare kwast trouwens, had een noodlesoep besteld, heeft er vrijwel niets van gegeten, en vraagt of wij ze moeten hebben want hij zit al vol. Een gratis lunch, niet afslagen die handel! Goed geschoeft en weer op pad naar de rivier. We kopen wat drinken voor onderweg en stuiten op John en Kathleen. Een koppel dat net getrouwd is in Thailand. Half de veertig en een enorm sportief duo. We besluiten om vanavond met hen een hapje te gaan eten. Aangekomen aan de rivier. Zoals in de vorige landen zijn de vrouwen de was weer aan ’t doen en de kinderen aan ’t spelen in de rivier. We volgen hun voorbeeld en duiken het verfrissende water in, leggen ons een uurtje lam aan de kant en wandelen dan stilletjes terug. ’s Avonds hebben we een gezellige en diepe babbel met het koppel (John en Kathleen). We eten tegen een uur of 9 nog iets waarvan de volgende morgen allebei de schijterij zullen hebben, dat zegt genoeg over ons diner.
Terwijl we naar onze guesthouse wandelen komen we de Amerikaan en Duitser (Phil en Johannes) nog tegen. Phil, rare kwast trouwens, had een noodlesoep besteld, heeft er vrijwel niets van gegeten, en vraagt of wij ze moeten hebben want hij zit al vol. Een gratis lunch, niet afslagen die handel! Goed geschoeft en weer op pad naar de rivier. We kopen wat drinken voor onderweg en stuiten op John en Kathleen. Een koppel dat net getrouwd is in Thailand. Half de veertig en een enorm sportief duo. We besluiten om vanavond met hen een hapje te gaan eten. Aangekomen aan de rivier. Zoals in de vorige landen zijn de vrouwen de was weer aan ’t doen en de kinderen aan ’t spelen in de rivier. We volgen hun voorbeeld en duiken het verfrissende water in, leggen ons een uurtje lam aan de kant en wandelen dan stilletjes terug. ’s Avonds hebben we een gezellige en diepe babbel met het koppel (John en Kathleen). We eten tegen een uur of 9 nog iets waarvan de volgende morgen allebei de schijterij zullen hebben, dat zegt genoeg over ons diner.
Dag 114 – 11/01/2014
Wakker om 8u en hetzelfde ritueel, koffietje in onze nest.
Thomas gaat om de moto en Limmeke pakt de zak. We brunchen in een Chineesachtig
resto: noodlesoep voor nen euro! Njam! Daarna gaan we nog wat inkopen doen voor
onderweg, daar komen we de twee Nederlanders tegen (Kevin en Heiko). Heiko is
gisteren tegen de vlakte gegaan met z’n scootertje en de wonden zien er niet zo
goed uit. Thomas verzorgt Heiko en hij belooft ons een pintje in ruil vanavond.
Met de moto rijden we naar de waterval, junglewandeling gedaan (stevig traject)
en langs/door de rivier terug. We zetten onze tour verder met de moto langs de grote
baan. Saté snacks gegeten in een klein huisje met lief kindje met ochaarm een
hazelipke. Daarna rijden we richting een klein handicraft katoen dorpje. Daar aangekomen
nemen we een kijkje in de lokale shop waar we 2 sjaaltjes kopen. Op straat is
er vanalles gaande: kindjes achtervolgen ons, puppies dollen met ons en met
elkaar, reuzemieren zijn volop aan het werk, we zien een kalfje met de koe en
stier, mannen rond vuurtje met beatmuziek, allemaal paalhuizen met daaronder weefgetouw,
vrouwtjes aant douchen, vrouwtjes aant weven. Het geeft een superrelax gevoel
om er tussen te lopen. We rijden verder richting Stupa, want het wordt al
donker. Onderweg rijden we efkes verkeerd door een halve meter diepe plas en op
een steile helling van 30m lang. Terug, nu op de goeie weg, richting huis. We
brengen de moto eerst terug waar we de Hollandse jongens Heiko en Kevin
terugzien. Eerst in ons guest house een douchke nemen vooraleer we terug
afspreken met hen in Zuela Restaurant om te dineren. We doen ook een babbelke
met een Hollands-Italiaans koppel die Myanmar niet meer zo de moeite vinden
(tenzij het noorden): al veel te veel toeristen,… Met Heiko en Kevin brengen we
nog een bezoekje aan de avondmarkt om nog een pintje te drinken en gezellig te
kletsen. Om tien uur keren we terug en kruipen gezellig ons bedje in.
Dag 115 – 12/01/2014
Om 8u wakker, koffiemix. Thomas gaat om een moto voor een
ritje naar een dorpje iets verderop. Ontbijt is opnieuw noodlesoep, groentjes
en ei. 10u15: vertrek met de moto naar Mueng Sing, door een bergachtig gebied,
langs enkele kleine dorpjes met paalhuisjes en loslopende zwijntjes of kippen
en enkele keren passeren we modderstromen of plaatsen waar stenen gevallen
waren van de bergflank. Aangekomen in Mueng Sing op de middag, een stadje dat
in een platte vallei ligt met rondom in de verte overal bergen, gaan we op zoek
naar een gezellig plaatsje om te eten. Na wat cruisen door de loodrechte
baantjes vinden we een restaurantje waar we glass noodlesoep bestellen en in de
hete zon wat uitrusten van de rit. Volgens Thomas is het ook “beer-o-clock”... Tijd
voor een fris biertje dus. Een oud Frans koppel dat er ook komt eten, geeft wat
info over Thailand. We rijden langs een tourist center om eens te kijken op de
kaarten en info te vragen. We besluiten op zoek te gaan naar plantages. We
nemen een kiezelweg, rijden er door de zijstroom van een riviertje en over de
brug en komen uiteindelijk aan in een reuzegrote bananenplantage. De planten
zijn geweldig mooi, alleen ogen al die blauwe plastieken zakken rondom de
vruchten niet zo mooi. Na wat rondkijken en wandelen tussen de bananenbomen
rijden we nog een beetje verder op de grote baan en zien er enkele jongens
vliegeren. We nemen een kijkje en wandelen eens door de Boeddhistentempel die
er staat. Heel veel jonge jongens zitten daar en de tempel ziet er ook wat
vervallen uit; het lijkt meer op een weeshuis. Daarna rijden we terug richting
het centrum van Mueng Sing waarbij we onderweg eerst nog stoppen aan een sugar
cane plantage om eens te proeven van de suikerplanten. De stengels zijn vrij
hard, maar er komt beslist een zoete smaak uit! We besluiten erna op zoek te
gaan naar de whisky plantages, zo’n 6km op de terugweg. We stoppen in het
eerstvolgende dorp in een shop om te vragen waar we de whisky kunnen vinden en
de eigenaar blijkt de brouwer te zijn. Hij neemt ons mee in de achtertuin in
een schuur waar hij ons het proces uitlegt en waar we een proevertje krijgen,
straf! 1L voor 10000 kip, das nog genen euro!
Daarna moeten we voort, want het zal snel donker worden. We
rijden vollebak door de bergen richting Luang Namtha. We komen aan rond 18u en
stoppen meteen aan de avondmarkt voor diner, want we hebben honger! Fried rice
met groentjes, mini loempia’s, ribbekes en noodles én 2 pintjes. We doen de
moto terug en gaan naar ons guest house. Lim skypet eerst met de ouders, Thomas
doet een babbelke met Fransman die al helemaal tot hier is gelift…
Dag 116 – 13/01/2014
Iets langer geslapen, koffiemix gedronken op terrasje
buiten. Thomas gaat bustickets bestellen en langs de shop voor fruitsap en
bruiswater. Wat pc-werk gedaan, tussendoor frisbee en badminton. Diner in Zuela
restaurant: broodje kaas en tonijn en red curry met varkensvlees en rijst. In
guest house alles opgeruimd. In bedje nog film gekeken “La Haine”. Korte dag
voor een keer...
Dag 117 – 14/01/2014
Opstaan om 6u45,
vertrokken om 7u15 naar travel agency. Thomas koopt nog wat baguettes voor
ontbijt op de bus. Met de geregelde tuktuk rijden we naar het busstation om
daar de bus te nemen naar Houay Xai van 8u30 tot 11u30. Daar aangekomen praten
we eventjes met Brugse Belgen die net van Chiang Rai komen terwijl we ons
baguettes opeten met confituur en choco (potten nog van in China; ze gaan lang
mee!). Als we vertrekken richting de grens besluiten we te liften tot in
Thailand. We zijn nog geen 100m ver of onze liftkampioen heeft al prijs. We
worden gedropt in het centrum van Houay Xai en moeten even zoeken waar de brug
nu eigenlijk is, want de meningen zijn zowat 50/50 verdeeld of het nu rechts of
links is. We krijgen een lift van een camionetje en kruipen er vanachter in. Na
zo’n tien minuten rijden zijn we uiteindelijk aan Friendship Bridge 4 waar we
ons uitchecken uit Laos en met de shuttle bus naar de andere grenspost moeten
van Thailand. We krijgen een visum van 15 dagen. We liften daarna mee met een
vrouwtje dat watermeloenen kwam leveren aan straatverkopers. Zo komen we in het
centrum van Chiang Khong. We zijn er net op tijd om op de plaatselijke bus te stappen
naar Chiang Rai dus doen we dat maar meteen. We hebben leuke gesprekken met
jonge monniken op de bus (onze leeftijd) en ze bieden ons vrijwel direct wat
fruit aan dat ze gekocht hebben. We arriveren aan het busstation in Chiang Rai
rond 17u na zo’n 2,5u rijden. We beginnen maar te wandelen in een bepaalde
richting en stuiten zo op een oudere Italiaanse man die ons meteen zegt dat we
naar de dure buurt aan het wandelen zijn. We besluiten mee te gaan naar zijn
guest house waar we maar 200bat moeten betalen i.p.v. de vaak voorkomende
500bat. Hij blijkt boeken te schrijven over bijvoorbeeld Afrika, over Israel
enzovoort, en hij blijkt bovendien ook een muzikant te zijn die heel veel reist
en overal wat op zijn banjo, trompet en/of kazoo (zoemend fluitje) speelt. Hij
is ondertussen 70 jaar en een verstokte roker. Hij heeft supergezellige muziek
op zijn kamer en we zitten op zijn balkon als hij wat voor ons speelt en zingt,
prachtige diepe stem! We eten op de avondmarkt van Chiang Rai waar we
gefrituurde hapjes bestellen en een pintje. Er zijn ook optredens op het
pleintje met traditionele Thaise dansen. Net als we willen doorgaan komen we de
2 Hollanders Heiko en Kevin nog tegen. Dat is enkele dagen geleden! We doen een
praatje en keren dan terug naar het hotel. Onderweg koopt Guiliano nog wat wijn
om op z’n balkonnetje te ledigen, in een glas gemaakt van een in 2 gesneden
plastiek fles, terwijl we naar Mexicaanse muziek luisteren en hij z’n verhalen
van Zuid-Amerika vertelt. Tegen 22u krijgen we een serieuze klop en gaan ons
bedje opzoeken.
Koffiezuipers :-D lekkere dingen die jullie altijd eten! En fijn da ge ander rondtrekkend volk tegenkomt die u naar de beste plaatskes brengen... xxx
BeantwoordenVerwijderen